MediaWatch

Avisernes annonceomsætning er svundet mere end læserskaren

Summen af annoncekroner, printaviserne tjener per avislæser, er faldet med 20 pct. i perioden 2013 til 2017, viser beregninger foretaget af Mediawatch. Prisudvikling og et større digitalt fokus spiller ind, mener branchefolk.

Foto: Haglund Martin Kurt

Læsertal og annonceomsætning. Begge tegner en nedadgående kurve, når man kigger på, hvordan de trykte dagblade har udviklet sig de sidste fem år. Men kurverne følger ikke samme bane, og annoncekronerne er svundet hurtigere fra pritnudgaverne, end læserne er faldet fra.

Fra 2013 til 2017 er de trykte dagblades samlede læsertal faldet cirka 24,6 pct., mens annonceomsætningen for dagbladene i den samme periode er faldet 39,9 pct.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs