MediaWatch

Avishuse er klar til at se på abonnementsprisen efter digital nulmoms

I kølvandet på nyt lovforslag om digital nulmoms vil Berlingske sænke prisen på et digitalt abonnement. I Jysk Fynske Medier og JP/Politikens Hus vil man se tiden an, før man tager stilling til, om man vil gå samme vej, lyder meldingen.

/ritzau/Jens Dresling
Foto: /ritzau/Jens Dresling

Hvis et nyt lovforslag om digital nulmoms bliver stemt igennem, kan landets læsere, der hellere vil læse avisen på skærmen frem for papiret, måske se frem til en abonnementsbesparelse fra 1. juli.

I hvert fald hvis læseren abonnerer på Berlingske, der i sidste uge meldte ud, at mediehuset vil sænke prisen på det digitale abonnement på Berlingske, der inkluderer e-avisen, fra 249 kr. til 189 kr.

Spørger man de andre store dagbladsspillere i medielandskabet, JP/Politikens Hus og Jysk Fynske Medier, er det ikke afklaret, om de vil følge efter Berlingske og sænke prisen.

Adm. direktør i JP/Politikens Hus bifalder regeringens forslag, der vil spejle nulmomsen på trykte nyhedsmedier digitalt, men om det også kommer til at præge prisen på de digitale abonnementsordninger på Ekstra Bladet, Jyllands-Posten og Politiken, er for tidligt at sige, lyder det.

"Stor anerkendelse til Dansk Folkeparti og regeringen for at handle hurtigt på de muligheder, som blev åbnet med ændringen af EU’s momslovgivning. Ved at fjerne den uhensigtsmæssige forskelsbehandling mellem trykt og digitalt indhold øges tilskyndelsen til at satse på digitale indholdsudvikling. Når lovgivningen er på plads, tager vi stilling til, hvad vi gør,” skriver adm. direktør for JP/ Politikens Hus, Stig Ørskov, i en kommentar til MediaWatch.

Jysk-Fynske. Det afhænger af læserne

I landets største regionale aviskoncern, Jysk-Fynske Medier, er man heller ikke afklaret, men ifølge koncernchef Jesper Rosener, er man klar til at kigge på prisen.

"Når folk spørger, hvorvidt vi vil sænke priserne, svarer jeg altid, at det helt afhænger af læserne. Hele mit udgangspunkt er, at vi skal have flest mulige læsere, og her er momsfritagelsen selvfølgelig en gylden mulighed for at få flere til at læse digitalt. Betyder det, at vi skal ind og kigge på lavere priser, må vi gøre det. Er vi fuldstændig afklarede på, hvor priserne skal ligge? Nej, det er vi ikke," siger adm. direktør for Jysk-Fynske Medier, Jesper Rosener, der er klar til at se på prispunktet.

”Hvis det betyder, at vi skal sænke priserne for at få flere til at læse, skal vi også gøre det," siger Jesper Rosener, der samtidig påpeger, at koncernens digitale abonnementspriser begynder ved 49 kr. for et webabonnement - altså uden adgang til e-avisen.

”Den pris kommer vi højst sandsynligt ikke til at sænke," lyder det.

Zetland vil fastholde prisen

Hos Zetland, der udelukkende udgiver digitalt, lyder svaret fra medstifter og adm. direktør Jakob Moll, at de "absolut" fastholder prisen efter en eventuel momsfritagelse:

"Vi koster 129 kr. om måneden, fordi det efter vores opfattelse er den rigtige pris for medlemskabet. Vores medlemsdata bakker det nogenlunde op," skriver Jakob Moll i en kommentar til MediaWatch og tilføjer:

"Samtidig er det vigtigste for os lige nu at komme det sidste stykke op over den bakke, hvor Zetland begynder at tjene penge. Det er også i medlemmernes interesse. Så det er jo strålende, hvis momsfritagelsen giver os et skub i den retning," skriver Jakob Moll med henvisning til, at Zetland indtil videre har givet underskud siden etableringen i 2016.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere