MediaWatch

Nordjyske Medier ramt af arbejdsnedlæggelse efter fyringer

Journalisterne på Nordjyske Medier er gået hjem, efter det onsdag er blevet meldt ud, at selskabet nedlægger ni redaktionelle stillinger.

Nordjyske Mediers ugeavisforretning er presset af faldende annoncesalg | Foto: PR/Nordjyske Medier

Dagens afskedigelser på Nordjyske Mediers redaktioner får medarbejderne til at nedlægge arbejdet. Det skriver fagbladet Journalisten.

Arbejdsnedlæggelsen kommer, efter ledelsen tidligere i dag har meldt ud, at medieselskabet siger farvel til ni redaktionelle medarbejdere. Heraf har en fået en frivillig fratrædelse, mens otte er blevet fyret.

”I øjeblikket er folk i oprør, særligt over at én af de fyrede faktisk er en tillidsmandsbeskyttet kollega,” sagde tillidsrepræsentant Merete Ejsing Horn fra Nordjyske Medier til Journalisten.

Hun uddyber, at det er uvist, om Nordjyske Stiftstidende udkommer i morgen, torsdag.

Opsigelserne sker som et led i en sparerunde, der bunder i et fald i annonceomsætningen på selskabets ugeaviser, som Nordjyske Medier omlægger produktionen af.

"Vi tager fat dér, hvor branchen generelt har sagt, at den har ondt, nemlig på ugeaviser og deres annonceomsætning. Vi lægger vores ugeavisstruktur om, og det gør vi med noget, vi kalder en centermodel. Vi udnævner nogle centre i Nordjylland, og det bliver så dem, der bærer det lokale indhold for det pågældende område. De mindre ugeaviser i områderne lever af noget af det indhold, som centrene producerer, men har også unikke lokalsider. Det gør, at vi får et skalerbart setup, men samtidig holder den lokale nerve for de nordjyder, vi dagligt er i kontakt med," sagde  adm. direktør Morten Vinther Jensen til MediaWatch, da besparelserne blev varslet.

Trængt ugeavismarked får Nordjyske til at justere kursen

Nordjyske Medier siger farvel til ni redaktionelle medarbejdere 

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs