MediaWatch

B.T. erkender fejl på forside

Ifølge en B.T. forside stod Klaus Riskær Pedersen til en plads i Folketinget ved næste valg, men rundspørgen, som historien tog afsæt i, viste det modsatte. B.T.'s chefredaktør erkender fejlen.

 Ritzau Scanpix/Mads Joakim Rimer Rasmussen
Foto: Ritzau Scanpix/Mads Joakim Rimer Rasmussen

B.T.'s forside var d. 22. februar prydet med rubrikken "Chokmåling sender Riskær i Folketinget", men rundspørgen, historien var baseret på, viste, at Klaus Riskær Pedersen kun stod til at få 1,9 pct. af stemmerne. Det skriver Journalisten.

Med kun 1,9 pct. af stemmerne ligger Klaus Riskær Pedersen og partiet af samme navn dermed under spærregrænsen, og der er derfor ikke belæg for påstanden på forsiden. Det er B.T.'s chefredaktør Michael Dyrby også enig i, og han erkender, at der er sket en fejl.

“Jeg ved ikke præcis, hvad der er sket. På redaktionsmøderne var vi meget opmærksomme på, at rundspørgen gav resultatet 1,9 procent. Og inde i avisen står der også, at han er tæt på. Så der er noget i processen med at lave den her forside, hvor der er gået noget galt,” forklarer Michael Dyrby til Journalisten.

Fejlen er dog ikke blevet rettet, da Michael Dyrby mener, det er "så åbenlyst dumt."

I rundspørgen har B.T. spurgt til danskernes tilbøjelighed til at stemme på partiet Klaus Riskær Pedersen, men ikke andre opstillingsberettigede partier. Kresten Roland Johandsen, der bl.a. underviser i rundspørger på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, påpeger overfor Journalisten, at medierne generelt skal passe på med den slags rundspørger, hvor andre muligheder er udeladt.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere