MediaWatch

Chefredaktør er forarget og vred over konsulents ageren i Falck-sagen

Presse- og kommunikationskonsulent oplyste til hollandsk journalist, at han var sendt i byen af Fagbladet 3F, mens hans opdragsgiver i virkeligheden var Falck. Det møder hård kritik fra fagbladets chefredaktør.

Ritzau Scanpix/Torben Åndahl
Foto: Ritzau Scanpix/Torben Åndahl

Thomas Hundsbæk, chefredaktør for Fagbladet 3F, er "dybt forarget og vred" over presse- og kommunikationskonsulent Palle Smeds ageren i den såkaldte Falck-sag. Det skriver DR.

Kernen i historien er, at presse- og kommunikationskonsulent Palle Smed, der i øvrigt selv tidligere har været chefredaktør for Fagbladet 3F, i 2014 henvendte sig til den hollandske Eric Smit, der er chefredaktør for det undersøgende medie Follow the money.

Palle Smed hyrede den hollandske journalist til at lave en researchrapport om selskabet Bios, der i 2014 vandt et udbud om ambulancekørsel i Region Syddanmark. Palle Smed oplyste, at hans opdragsgiver var hans tidligere arbejdsgiver Fagbladet 3F, men i virkeligheden var det Falck, der havde tabt udbuddet om ambulancekørsel, der havde givet Palle Smed opgaven.

"Det er dybt uetisk og strider mod alt, at man ikke spiller med åbne kort. Journalistik handler om at få sandheden frem. Det er mildt sagt ikke det ærinde, han har været ude i," siger Thomas Hunsbæk.

Palle Smed afviste i første omgang at have ført Eric Smit bag lyset, men i går oplyste han til DR, at han har handlet "uetisk".

Advice indskærper regler efter Falck-sagen

Tidligere chefredaktør løj om arbejdsgiver i Falck-sag: "Stærkt beklageligt"

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere