MediaWatch

Fyens Stiftstidende i tænkeboks efter afdækning af Falck-spin

Falck brugte ifølge Konkurrencerådet kommunikationsbureauer til at sprede dårlig omtale af konkurrenten Bios. Det har skabt debat hos Fyens Stiftstidende, der har skrevet mange kritiske historier om Bios.

Foto: PR FALCK

Falck benyttede sig af eksterne kommunikationsbureauer, der skulle sprede negative historier om den hollandske konkukrrent Bios, i pressen. Det har Konkurrencerådet fastslået i en kendelse, hvor de finder Falcks ageren i perioden 2014-2016 i strid med konkurrencelove, skriver Journalisten.

"Falcks formidling af negative historier til pressen foregik også i 'armslængde' fra Falck, ved at de negative historier blev pitchet af [kommunikationsbureau X]. I visse tilfælde blev de negative historier ikke alene formidlet, så hverken medier eller modtageren af historien kunne se, at afsenderen var Falck. På den måde fremstod historierne som objektive og troværdige, uden at de kunne føres tilbage til Falck som den reelle initiativtager og afsender," skriver Konkurrencerådet i kendelsen.

Kendelsen har skabt debat på Fyens Stiftstidende, der var et af de medier, der skrev mange kritiske historier om Bios, da de stod for ambulancedriften på Fyn og i Sydjylland.

"Vi taler om, hvorvidt der er steder, hvor vi i bakspejlet skulle have været skarpere. Vi lader det ikke passere. Vi er især interesserede i at diskutere, hvilke eksempler fra medierne Konkurrencerådet baserer kritikken af Falck på," siger Fyens Stiftstidendes chefredaktør Poul Kjærgaard til Journalisten.

Han siger også, at han ikke har set eksempler på, at Fyens Stiftstidende har videreformidlet fejlagtige oplysninger på baggrund af tip.

Bios kom til Danmark i 2014, hvor de vandt udbuddet om ambulancedriften på Fyn og i Sydjylland. De brød dermed Falcks monopol på den danske ambulancedrift, hvilket førte til reaktionen fra Falck. Den 25. juni 2016 begærede Region Syddanmark Bios for konkurs.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere