MediaWatch

Dyrby kritiserer Politiken for at viderebringe udokumenterede påstande

Chefredaktør på B.T., Michael Dyrby, retter kritik mod Politiken for at lægge platforme til beskyldninger om falske historier uden dokumentation og uden at lade B.T. komme til orde.

Foto: Ritzau Scanpix/Mads Joakim Rimer Rasmussen

Politiken burde have forelagt kritikken over for B.T., inden avisen i sidste uge i en kronik viderebragte udokumeterede beskyldninger om, at B.T. har skrevet falske historer om en skole i Aarhus. Det mener Michael Dyrby, chefredaktør på B.T., som i et indlæg på Politiken retter kritik mod samme avis.

Den konkrete sag drejer sig om, at en tidligere ansat på Lykkeskolen i Aarhus den 10. januar fik lov til at bringe en kronik i Politiken, hvori vedkommende blandt andet skrev, at det er "rent fup, når B.T.s oveskrifter taler om kønsopdelt undervisning på Lykkeskolen". Kronikken blev viderebragt på politiken.dk og avisens Facebook-side.

Kronikken henviste til, at B.T., på baggrund en rapport som Styrelsen for Undervisning og Kvalitet skrev efter et besøg på skolen, havde refereret undersøgelsen i en artikel.

"Oplysningerne fremgår af styrelsens breve til skolen, som B.T. loyalt gengav i artiklerne. Politiken burde ikke lægge platforme til alvorlige beskyldninger om falske historier uden at dokumentere beskyldningerne eller indhente en kommentar fra B.T.," skriver Michael Dyrby i sit indlæg.

Politiken har i et svar skrevet, at kronikken ikke blev forelagt B.T., da kritikken i kronikken ikke var rettet mod B.T., men mod undersøgelsen.

Mere fra MediaWatch

ViacomCBS sælger studiebygninger i milliardhandel

Den amerikanske mediekoncern ViacomCBS skiller sig af med over en million kvadratmeter studieområder og -bygninger, som har dannet ramme om et væld af tv-shows og optagelser af serier og film siden 1928.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs