MediaWatch

Politiken beklager artikel af skandaleramt Spiegel-journalist

Artikel med opdigtede citater skrevet af Claas Relotuis, der er blevet afsløret i at have opfundet kilder, citater og historier, fandt vej til spalterne i Politiken, som beklager at have bragt artiklen.

Foto: Ritzau Scanpix/Liselotte Sabroe

Politiken beklager at have bragt en artikel, som er skrevet af Spiegel-journalisten Claas Relotius, der er blevet afsløret i at have opfundet kilder og historier. Det skriver Journalisten.

Den pågældende artikel blev bragt i Politiken 21. oktober og er én ud af 14 artikler skrevet af Claas Relotius, som er blevet afsløret som falske på den ene eller anden måde.

"Vi har som Der Spiegel selv været helt prisgivet i den her sag. Der er tale om en estimeret journalist, der har vundet mange priser. Han viser sig så at være en svindler, og der findes svindlere i alle brancher. Selvfølgelig skal vi være kritiske, også over for os selv, når historier lyder lidt for utrolige. Men som jeg har fået denne sag oplyst, var der ingen alarmklokker, der ringede," siger Christian Jensen, Politikens ansv. chefredaktør, til Journalisten.

Artiklen handler om 99-årige Traute Lafrenz, der er sidste overlevende fra den tyske modstandsgruppe Hvide Rose. Og i artiklen er der citater, som er opdigtede.

"Traute Lafrenz er citeret for at være chokeret over urolighederne i Chemnitz i sensommeren i år. Det har hun aldrig sagt, og hun har aldrig set fotos fra Chemnitz i amerikanske medier, som artiklen angiver. Ligeledes har Traute Lafrenz aldrig talt om "hemmelige møder" for elever arrangeret af hendes lærer Erna Stahl. Læreren holdt, siger Lafrenz nu, helt almindelige læseaftener. Det passer heller ikke, at hun til daværende kansler Helmut Schmidt har råbt "He, Revolverschnauze". Hun har dog hilst på Schmidt til et foredrag," skriver Christian Jensen i en beklagelse af artiklen i dagens udgave af Politiken.

Der Spiegel undskylder: Prisbelønnet reporter skrev fake news

Spiegel: Topjournalist har snydt med artikler 

Mere fra MediaWatch

Kvinder i metoo-dokumentar kritiserer Politikens beskrivelse af Jes Dorph-sag

Politiken bragte i januar en ensidig og mangelfuld beskrivelse af de sager, Jes Dorph-Petersen blev beskyldt for i advokatundersøgelsen på TV 2, mener de kvinder, som står bag beretningerne. Kritikken "gør indtryk" på Politikens chefredaktør, Anne Mette Svane, som dog står ved den journalistiske behandling.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs