MediaWatch

The Economist har halveret antallet af artikler online

Det er The Economists kerneopgave at sortere og finde de vigtigste historier til læserne. Derfor kører man efter devisen less is more, siger redaktør.

Nyhedsstrømmen er endeløs, og læserne kan ikke klare mere indhold. Det mener The Economist, der derfor også mener, at mediet gør sit job bedst ved at udgive mindre, siger viceredaktør, Tom Standage, til Medietrends.

For et par år siden udgav The Economist dobbelt så mange artikler online, som tilfældet er i dag, og da magasinet skulle udvide med en sektion om Kina, bad læserne magasinet om at skære ned på andet indhold.

"Det er egentlig ikke så underligt, for det, som læserne betaler os for, er at være deres filter mod nyhedsforureningen. Hvis vi bare udgiver mere og mere, svigter vi den opgave," siger Tom Standage til Medietrends.

Han fortæller, at mediet fra læserne har fået god respons på at levere mindre indhold og kalder The Economist for "den øde ø i det støjende nyhedshav".

The Economist har eksisteret siden 1843 og udkommer i over 1 mio. eksemplarer.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs