MediaWatch

Registrering af journalister i forbindelse med HPV-kampagne vækker kritik

Mere end 100 journalister, som kommunikationsbureauet Primetime registrerede i forbindelse med en kampagne om HPV-vaccine for Sundhedsstyrelsen, burde være blevet orienteret om det, mener juridiske fagfolk.

Foto: Screenshot/primetime.dk

Det møder kritik fra flere sider, at kommunikationsbureauet Primetime har indsamlet oplysninger om i alt 180 journalister, der har skrevet om sundhedsområdet, i forbindelse med en kampagne om HPV-vaccinen for Sundhedsstyrelsen. Det skriver fagbladet Journalisten.

Fagmediet Complidia beskrev i sidste uge registret, der ikke kun indeholder oplysninger om arbejdsplads og kontaktinformationer, men i flere tilfælde også en vurdering af, hvorvidt journalistens dækning af HPV-vaccinen har været negativ.

Journalisten har talt med flere af reporterne, der indgår i databasen, og de kritiserer, at de ikke er blevet orienteret om registreringen. Det burde de også være blevet, vurderer advokat med speciale i persondata Nis Peter Dall, der partner i Njord Law.

Journalisten har talt med flere af reporterne, der indgår i databasen, og de kritiserer, at de ikke er blevet orienteret om registreringen. Det burde de også være blevet, vurderer Nis Peter Dall, der bl.a. peger på, at der bliver stillet krav til informering om dataindsamling i den nye GDPR-forordning. Han får opbakning fra Henning Mortensen, formand for Rådet for Digital Sikkerhed.

Hos Sundhedsstyrelsen afviser sektionsleder Sigrid Paulsen imidlertid, at man har brugt listen i tilgangen til medierne i forbindelse med debatten om HPV-vaccine.

"Det vil de helt sikkert, hvis vi når frem til, at vi er forpligtede til det. Vi tager det seriøst, at nogen sætter spørgsmålstegn ved, om vi lever op til lovgivningen. Men der er nogle gråzoner, som vi er ved at afklare, eksempelvis hvad der er vores forpligtelse, og hvad der er Primetimes,” forklarer Sigrid Paulsen.

Primetime vil ikke forholde sig til den konkrete juridiske vurdering, men direktør og partner Thomas Juul-Dam skriver til Journalisten, at virksomheden er bekendt med den nye persondataforordning.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs