MediaWatch

Ørskov om forlist projekt: Vi følte ikke, det var vores opgave at redde andre mediehuse

Planerne om et Spotify for nyheder mellem Berlingske og JP/Politikens Hus brød sammen for fem år siden. Adm. direktør Stig Ørskov fortæller, at man dengang vurderede, at projektet ville gavne andre mere, end det ville gavne JP/Politikens Hus.

/Ritzau Scanpix/Stine Holmgaard Tidsvilde
Foto: /Ritzau Scanpix/Stine Holmgaard Tidsvilde

Berlingske og JP/Politikens Hus var for fem år siden i dialog om at skabe et Spotify for nyheder, men projektet blev ved idéen af flere årsager, fortæller adm. direktør for JP/Politikens Hus, Stig Ørskov, i et interview med Medietrends.

Mens projektet var aktuelt, kiggede mediehusene mod Slovakiet for inspiration, hvor platformen Piano Media var etableret. Ordningen gik ud på, at konkurrerende medier gik sammen om et fælles betalings-login, som gav læsere fri adgang til indhold fra alle de medier, der var en del af Piano.

Stig Ørskov fortæller, at der ultimativt var fire årsager til, at koncernen bakkede ud af projektet.

"Vi følte ikke, at det var vores opgave at redde andre mediehuse, der var mere optagede af at tale om digital udvikling end at investere i det. Vi vurderede, at Piano ville hjælpe andre mere, end det ville hjælpe os selv," siger Stig Ørskov til Medietrends.

Han peger også på, at prispunktet ikke var attraktivt for mediehuset, lat JP/Politikens Hus ønskede at bevare en direkte kontakt til sine brugere og at man samtidig så en risiko for, om det journalistiske indhold ville miste værdi og blive opfattet som et commodity.

Forsiden lige nu

Top 20: EM-håndbold overhalede juleføljeton

Efter en premiereuge øverst på listen måtte DR's julekalender overgive førstepladsen til håndboldslandholdet, viser sidste uges top 20. Samlet set trak DR's juleføljeton dog flest til i ugens løb. Ny miniserie fra TV 2 er næsten røget helt ud af listen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere