MediaWatch

Medie: Afdøde Khashoggis ligdele er blevet fundet

Kropsdele fra den afdøde saudiarabiske journalist Jamal Khashoggi skal være fundet, skriver Sky News.

Foto: Ritzau Scanpix/AFP/Ozan Kose

Det britiske medie Sky News skriver, at der ifølge anonyme kilder er fundet ligdele - deriblandt hovedet - fra den afdøde journalist Jamal Khashoggi.

Kilderne skal have fortalt mediet, at journalisten er blevet "skåret op" og at hans ansigt er "vansiret".

Journalisten blev sidst set i live, da han gik ind på Saudi-Arabiens konsulat 2. oktober i storbyen Istanbul i Tyrkiet.

Sky News kommer ikke nærmere ind på, hvordan kilderne er knyttet til efterforskningen, eller hvordan mediet er kommet i kontakt med dem. 

Informationerne kommer, kort tid efter at Tyrkiets præsident, Recep Tayyip Erdogan, i en tale i Ankara satte spørgsmålstegn ved, hvorfor liget af den afdøde journalist endnu ikke var blevet fundet.

I talen gennemgik Erdogan nogle af de informationer, som tyrkiske efterforskere er kommet frem til.

Præsidenten kom ikke ind på detaljer om, hvordan den 59-årige saudiarabiske journalist mistede livet, men sagde, at det var planlagt flere dage i forvejen af saudiarabiske embedsmænd.

Efterforskningen viser, at et hold på 15 saudiarabiske embedsmænd gik ind på konsulatet, den dag Khashoggi mistede livet. 

Derudover skal tre personer være ankommet dagen inden, hvor de angiveligt tog ud og udforskede en skov syd for byen.

Erdogan opfordrede også til, at der blev iværksat en uafhængig undersøgelseskommission til at kulegrave sagen.

Khashoggi var systemkritisk journalist. Hans død har skabt røre internationalt, hvor politikere og medier følger sagen. 

Han besøgte konsulatet i begyndelsen af oktober, da han skulle have udleveret nogle papirer, der skulle bruges til hans kommende bryllup. 

En optagelse, der viser, at journalisten ankommer til konsulatet, er blevet flittigt delt. Der er dog ingen video, der viser, at han forlader bygningen igen.

Opdateret kl. 14.59.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

Kvinder i metoo-dokumentar kritiserer Politikens beskrivelse af Jes Dorph-sag

Politiken bragte i januar en ensidig og mangelfuld beskrivelse af de sager, Jes Dorph-Petersen blev beskyldt for i advokatundersøgelsen på TV 2, mener de kvinder, som står bag beretningerne. Kritikken "gør indtryk" på Politikens chefredaktør, Anne Mette Svane, som dog står ved den journalistiske behandling.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs