MediaWatch

Poul Madsen om rufferi-punkt i forlig: "Helt gakkelak"

Hvis et nyhedsmedie eller en ledende medarbejder er straffet for rufferi, kan mediet ikke modtage mediestøtte, lyder det i det nye medieforlig. Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, mener, at punktet er rettet mod hans avis.

Thomas Borberg/Polfoto/Arkiv
Foto: Ritzau Scanpix/Thomas Borberg/Arkiv

Det er møntet på tabloidavisen Ekstra Bladet, der i årevis har bragt annoncer for prostituerede, når VLAK-regeringen og DF har medtaget et noget opsigtsvækkende punkt i det nye medieforlig, som fratager nyhedsmedier, der er straffet for rufferi eller medvirken hertil, mediestøtten fra 2019. Sådan opfatter Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, det i hvert fald, skriver DR.

"Nyhedsmedier, der er straffet for overtrædelse eller medvirken til overtrædelse af straffelovens bestemmelser om rufferi, kan ikke modtage tilskud i medfør af mediestøtteloven. Tilsvarende gælder, såfremt ledende medarbejdere ved nyhedsmediet er dømt for de nævnte overtrædelser af straffeloven, står der i aftalen," er ordlyden i forliget.

Ifølge Poul Madsen handler det om, at regeringen og DF prøver at undgå at betale mediestøtte til avisen, fordi de opfatter annoncerne som ulovlige.

"Det er helt gakkelak. Hvis man ønsker prostitution og annoncerne gjort ulovligt, må man lave lovgivning. Det er helt latterligt at blande sammen med en medieaftale," siger han til DR.

Debatten trækker tråde tilbage til begyndelsen af 2017, hvor TV 2 afslørede, at sexkunder kunne bruge Mobilepay til at overføre penge til Ekstra Bladet som betaling for en ydelse fra en prostitueret. I den forbindelse vurderede Morten Bjerregaard, advokat med speciale i økonomisk kriminalitet, at hvis avisen havde været bevidst om sagen, kunne den være medskyldig i rufferi.

Sexkunder betalte til Ekstra Bladet for sexydelser

Her er indholdet af den nye medieaftale

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere