MediaWatch

Nye dataregler har haft færre konsekvenser end frygtet

Godt to uger er gået, siden de nye persondataregler i EU trådte i kraft, men rystelserne i dele af den danske mediebranche har været begrænsede hidtil, lyder det fra både JP/Politikens Hus og TV 2.

Foto: Ritzau Scanpix/Jens Nørgaard Larsen

Da EU's nye persondataregler - den såkaldte GDPR-forordning - trådte i kraft i slutningen af maj, rejste flere fagfolk et advarende flag og fortalte, at det kunne få konsekvenser for medierne, når brugerne skulle til hele tiden at give samtykke til at bruge et medies hjemmeside, eller hvis brugerne frabedte sig at dele data, som er afgørende for mediernes digitale annoncesalg. Men rystelserne i den danske mediebranche har været begrænsede, skriver Jyllands-Posten.

Avisen har talt med JP/Politikens Hus' driftsdirektør, Dorthe Bjerregaard-Knudsen, som meddeler, at det kun er få brugere, der ikke giver mediehuset lov til at indamle data om trafikken.

"De første meldinger ser ganske pæne ud. Det er en ganske lille del, som siger nej tak," siger hun til Jyllands-Posten og tilføjer, at hvis andelen skulle stige, kan mediekoncernen stadig målrette annoncer bl.a. ved selv at bruge data, den kan indsamle om folks besøg, i stedet for at lade andre varetage opgaven.

Hos TV 2 har effekten også været ganske begrænset, idet tv-stationen har tolket forordningen lidt anderledes og er fortsat med en løsning, hvor besøgende ikke aktivt skal sige ja-tak til at få målrettede annoncer, men hvor de besøgende får besked om, at data deles med tredjepart - hvilket brugerne så skal klikke ok til. Dermed tilfalder det annoncørerne selv at skaffe samtykke til dataindsamlingen.

Disclaimer: MediaWatch er en del af Watch Medier under JP/Politikens Hus, men har redaktionel frihed til at dække JP/Politikens Hus som alle andre medievirksomheder. Medarbejderne på MediaWatch og Watch Medier sidder på egen adresse og deltager ikke i orienterende medarbejdermøder i JP/Politikens Hus..

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs