MediaWatch

Fyringsrunde gav underskud for Information

På trods af oplagsfremgang faldt avisen Informations omsætning sidste år, der også bød på et underskud.

Foto: /ritzau/Jens Dige/Arkiv

For første gang i flere år gav avisen Information et underskud sidste år. Det på trods af at oplaget steg, og der kom flere læsere.

Avisen, der er født af modstandsbevægelsens aktiviteter under Anden Verdenskrig, omsatte for små 120 mio. kr. i 2017, men måtte notere sig et underskud på en lille million.

Hovedtallene præsenterede Information tilbage i marts i en regnskabsmeddelelse, men nu er det officielle regnskab så landet.

"Virksomheden fik i 2O17 et negativt resultat. Resultatet er påvirket af engangsomkostninger i forbindelse med en gennemført personalereduktion," skriver Information i regnskabet med henvisning til en nedskæring på otte medarbejdere, der skete sidst i 2017.

"Informations medarbejdere har gennem tillidsrepræsentanter deltaget konstruktivt i gennemførelse af spareplan og omlægning af opgaver," skriver Information i regnskabet.

Regnskabet beskriver, hvordan det er gået frem for Information, der har fået flere abonnenter og har øget oplaget. Oplaget lå i 2017 på 21.400, en stigning fra 20.750 året før. Samtidig er det gået frem for antallet af digitale abonnenter.

"Information.dk holdt fast i høje brugertal i 2017, i en tid hvor henvisninger fra sociale medier, især fra Facebook, blev skruet ned. Med flere end 700.000 brugere, 2.500.000 besøg og 3.500.000 sidevisninger om måneden, når lnformation mange danskere. lnformation har i runde tal 146.000 følgere på Facebook og 123.000 følgere på Twitter," skriver Information.

Det til trods faldt omsætningen en smule til 119,3 mio. kr. Mens mediestøtten lå stabilt på 25,5 mio. kr., faldt salget til 93,8 mio. kr. fra 95,2 mio. kr.

"Vores gennemsnitlige indtjening på abonnementssalget falder i lighed med resten af avisverdenen, fordi vi ikke tjener lige så meget på et digitalt abonnement som på et printabonnement. Så selvom vores abonnementstal heldigvis stiger, så falder vores indtægter derfra. Det gør vores annonceindtægter også, og så har vi stigende udgifter til især distributionen," sagde Stine Carsten Kendal, adm. direktør for Information, sidste år til MediaWatch.

I regnskabet nævner ledelsen medieforhandlingerne, da mediestøtten er afgørende for avisen. Ikke mindst fordi PostNords problemer har sendt priserne på distribution op.

Avisen forventer et lille overskud i indeværende år.

/ritzau/

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs