MediaWatch

Danske Medier vil finde fælles fodslag om mediestøtte

Ny formand for Danske Medier ønsker at gøre op med organisationens fravalg af et fælles udgangpunkt i holdningen til mediestøtten efter et nyt medieforlig.

/ritzau/Jacob Ehrbahn
Foto: /Ritzau Scanpix/Jacob Ehrbahn

Der skal tales med en fælles stemme i Danske Medier – også når det gælder mediestøtte, lyder det fra Jesper Rosener, adm. direktør for Jysk Fynske Medier og ny formand for Danske Medier, skriver organisationen.

"De igangværende drøftelser om grænserne for DR, salget af TV 2, mediestøtte og nulmoms har tydeliggjort, at vi har behov for at tale med en klar, fælles stemme over for politikerne i alle mediepolitiske spørgsmål. Det er den eneste måde, hvorpå vi kan sikre, at medierne som helhed fortsat kan få ørenlyd hos politikerne i fremtiden," sagde Jesper Rosener, da der blev holdt generalforsamling i Netværks Dagbladene under Danske Medier, som Jesper Rosener nu forlader formandsposten i.

"Når de igangværende forhandlinger om regeringens medieudspil er tilendebragt, er jeg derfor sikker på, at bestyrelsen i Danske Medier vil skabe et fælles mediepolitisk grundlag for alle mediegrupper i Danske Medier. Det vil af gode grunde kræve, at alle grupper rækker hånden ud, men jeg er overbevist om, at det nok skal lykkes," lød det i beretningen fra den afgående formand for netværket.

Meningerne om mediestøtten har fra Danske Mediers fødsel i 2012 været delte blandt medlemmerne. På den ene side er dagbladene, der får mediestøtte, fortalere for tilskuddet til nyhedsmedierne, mens magasinhusene, der ikke har været berettiget til støtte, er kritiske over for den gældende ordning. De ser principielt mediestøtten som skævvridende for konkurrencen – når dagblade f.eks. skriver om kendisstof eller livsstil med statsstøtte i ryggen.

Derfor har Danske Mediers ledelse afholdt sig fra at forholde sig til mediestøtten. I stedet har det været de enkelte interne interessenetværk for dagblade, radio, magasiner, specialmedier m.fl., der har ført ordet.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny, stor spareplan i Jysk Fynske Medier, Dansk Folkeparti stiller kritiske spørgsmål til TV 2-salg og opsigtsvækkende reklamesag sender Dansk Reklame Film i rødt. Kom med på ugens rundtur til de vigtigste begivenheder i mediebranchen.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere