MediaWatch

Medieorganisationer skal væves tættere sammen

Danske Mediers Arbejdsgiverforening og Danske Medier rykker tættere sammen - det skal styrke mediernes talerør og bedre udnytte kompetencer ifølge Jesper Rosener, afgående formand for DMA. Pressens Hus er i samme ombæring sat til salg.

Jesper Rosener, adm. direktør i Jysk Fynske Medier, har efter onsdagens generalforsamling forladt posten som formand for DMA. Han bliver ny formand for Danske Medier, mens Stig Kirk Ørskov, adm. direktør i JP/Politikens Hus, er valgt til ny formand for DMA. | Foto: PR/Jysk Fynske Medier

Dagens generalforsamling i Danske Mediers Arbejdsgiverforening (DMA) har budt på i hvert fald to nyheder, skriver Danske Medier.

For det første skal DMA og Danske Medier flettes tættere sammen og integreres i højere grad, end de er i dag, så de to medieorganisationer i højere grad "kan udnytte foreningernes kompetencer og potentialer". Det fortalte den afgående formand Jesper Rosener, der ligeledes er adm. direktør i Jysk Fynske Medier, på generalforsamlingen onsdag. En samlet organisation skal sikre et mere slagkraftigt talerør over for blandt andet politikere samt bedre tilbud til medlemmerne.

For det andet har DMA sat Pressens Hus, der ligger på Skindergade i København, til salg. Lokalerne blev købt i 2007 af Papirets Fællesindkøb, men på grund af en reduceret bemanding i de to medieforeninger, bliver dele af ejendommen udlejet i dag. Derudover har foreningerne behov for mere "moderne" lokaler, lyde begrundelsen.

"Udlejning af erhvervslokaler er imidlertid ikke DMA's spidskompetence. Og da bestyrelsen samtidig finder, at foreningerne har behov for nye og mere moderne lokaler, samt at markedet er gunstigt, har bestyrelsen besluttet at sælge Pressens Hus," forklarede Jesper Rosener på generalforsamlingen, skriver Danske Medier.

På generalforsamlingen blev Stig Kirk Ørskov, adm. direktør i JP/Politikens Hus, valgt til ny formand for DMA. Det sker i forbindelse med, at han stopper som formand for Danske Medier - den post overtages i stedet af Jesper Rosener. Sidstnævnte blev sammen med Anders Krab-Johansen, koncernchef i Berlingske Media, samtidig valgt til DMA's bestyrelse på dagens generalforsamling. Ole Dall, chefredaktør på Skive Folkeblad, blev genvalgt. Under forsamlingen blev det desuden besluttet at sænke kontingentet i DMA med godt 28 pct. til 0,27 pct. af en virksomheds lønsum.

Mere fra MediaWatch

Top 20: Sæsonfinaler trak færre live-seere

Efterårets største danske underholdningsformater rundede sæsonen af i sidste uge, men i modsætning til sidste år nåede finaleprogrammerne med en enkelt undtagelse ikke over en mio. live-seere.

Nent udfaser Viafree og går i partnerskab med ViacomCBS

Nent trækker i 2022 stikket på sin reklamefinansierede streamingplatform i Norden, Viafree, til fordel for et partnerskab med en af verdens spillere inden for annoncefinansieret streaming. Nent skal fortsat stå for lokalt annoncesalg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs