MediaWatch

Besparelser og gevinst fra strejkefond sikrede Jysk Fynske overskud

Lavere personaleomkostninger står for omkring halvdelen af Jysk Fynske Mediers resultatforbedring på over 100 mio. kr. Resultatet er som budgetteret, men adm. direktør er alligevel ikke helt tilfreds med udviklingen.

PR/Jysk Fynske Medier/Mads Hansen
Foto: PR/Jysk Fynske Medier/Mads Hansen

Som MediaWatch kunne fortælle mandag, forbedrede Jysk Fynske Medier resultatet før skat med 120 mio. kr. i 2017 i forhold til året forinden. Selskabet har nu offentliggjort sin fulde årsrapport, og det viser et resultat efter skat på 16,7 mio. kr. ud af en omsætning på 1,86 mia. kr.

Bundlinjen er for en stor del trukket op af besparelser og engangsgevinsten fra Danske Dagblades Strejkefond, der blev opløst sidste år. Således faldt personaleomkostningerne med lige over 60 mio. kr. – altså halvdelen af det forbedrede resultat. Med til at løfte bundlinjen var også posten "andre driftsindtægter", som bl.a. tæller opløsningen af Danske Dagblades Strejkefond. Regnskabsposten gav indtægter for 122,7 mio. kr. i 2017 – en fremgang på 22,5 mio. kr. Derudover skar Jysk Fynske i december 5 mio. kr. af den pulje, der var afsat til udvikling i år og var med til at udløse en opsigelse fra daværende udviklingsdirektør Troels Mylenberg.

"Reducerede udviklingsomkostninger og positive engangseffekter, herunder opløsning af strejkefond, sikrer, at resultatforventningerne indfries. Resultatet betegnes som værende mindre tilfredsstillende," skriver ledelsen i beretningen.

"Mindre tilfredsstillende"

Samlet set gik Jysk Fynske Mediers omsætning tilbage med 31 mio. kr. og landede på 1,86 mia. kr. Især dagbladenes omsætning var presset og faldt med 40 mio. kr., mens Jysk Fynske Mediers specialmedier trak næsten 50 mio. kr. mere i omsætningen end året forinden.

I beretningen fremhæver selskabet, at salget af avisabonnementer har været sløjt og har påvirket resultatet "ekstraordinært", mens omsætningen hos Jysk Fynske Mediers øvrige aktiviteter ifølge selskabet fulgte markedsudviklingen.

I regnskabet betegner Jysk Fynske Medier resultatet for 2017 som "mindre tilfredsstillende". Adm. direktør, Jesper Rosener, betoner bl.a., at der ikke har været den plads til vækstinitiativer, som selskabet havde håbet på.

"Vi er naturligvis tilfredse med at nå det budgetterede overskud efter et svært 2016, så vi nu igen kan satse på vækst, men vi har ikke formået at finde økonomi til alle de tiltag, vi gerne ville. Derfor har 2017 været mindre tilfredsstillende," udtaler Jesper Rosener i en pressemeddelelse.

Venter lavere resultat i 2018

Selvom resultatet i 2017 var mindre tilfredsstillende, varsler Jysk Fynske Medier, at resultatet bliver mindre i år, og topchefen understreger behovet for et fortsat fokus på økonomien de kommende år.

"Økonomien vil løbende være udfordrende, når mere end to tredjedele af vores forretning skabes på printmarkeder, som er presset af både læseres og annoncørers ændrede medieforbrug i retning af de digitale medier, hvor vi også er stærke, men hvor indtjeningen er markant mindre," udtaler Jesper Rosener.

Jysk Fynske Medier lancerede i 2015 en vækststrategi, der skulle bringe omsætningen opad i de kommende år. Den blev sat på pause i 2017 efter et underskud tæt på 100 mio. kr. i 2016. Den blev genoptaget senere på året, hvor koncernen fremlagde 11 skridt til ny indtægter. Håbet er, at vækstinitiativer skal vise sig i regnskabstallene inden alt for længe.

"Der er i efteråret 2017 godkendt en række vækstinitiativer, som skal bidrage til udviklingen af den digitale forretning samt fastholde den mere traditionelle medieforretning. Det er forventningerne, at vækstinitiativerne inden for en overskuelig tidsperiode vil bidrage positivt til den økonomiske udvikling og være med til at fremtidssikre forretningen," skriver Jysk Fynske Medier i årsregnskabet.

Forsiden lige nu

Ny pressechef i Venstre

Venstre skiller rollen som pressechef ud i en særskilt stilling op til det kommende folketingsvalg. Ny mand på posten kommer fra Danmarks Lærerforening og skal bl.a. stå i spidsen for presseindsatsen op til valget.

Ny webportal vil booste salget af den smalle litteratur

Den store omstilling: Mikrofest er navnet på en kommende online boghandel, som skal forsøge at øge salget af den smallere litteratur i Danmark. "Sitet skal ikke hjælpe til at fremme salget af flere krimier," lyder det fra én af stifterne.

Chefredaktør forlader Bold.dk

Efter otte år på posten som chefredaktør forlader Jesper Helmin Bold.dk til fordel for udenlandsk job. Adm. direktør håber at have afløser på plads hurtgt.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere