MediaWatch

New York Times vil fastholde kunder i butikken med eksklusive podcast

En vigtig del af New York Times' strategi for at fastholde abonnenter er eksklusive tilbud, og her er podcast det seneste skud på stammen.

Ritzau Scanpix/AP/Richard Drew
Foto: /Ritzau Scanpix/AP/Richard Drew

Podcast er et af de seneste lokkemidler, den amerikanske avis New York Times tager i brug for at fastholde sine betalende abonnenter. Det skriver Digiday.

New York Times udgav i går podcastserien "Caliphate", og avisens abonnenter kan allerede nu dykke ned i den – andre må vente en uge. Abonnenterne finder podcasten på avisens egen hjemmeside og apps og altså ikke på traditionelle platforme som Apple, fordi det ifølge avisen ikke er muligt at give abonnenter eksklusiv adgang til indholdet før alle andre.

Indhold, som udelukkende er tilgængeligt for betalende brugere, udgør en stor del af New York Times' strategi med at fastholde kunder.

"Generelt fokuserer the Times på at lave flere ting, som er specielt rettet mod vores abonnenter, så dette (podcastserien, "Caliphate", red.) var noget, som vi håbede, at vi kunne teste. Jeg er optimistisk omkring, at det her vil være en reel fastholdelsesfordel," siger Samantha Henig, redaktionschef for lyd hos New York Times, til Digiday.

Som MediaWatch har beskrevet, har flere danske medier, bl.a. Politiken, Jyllands-Posten og Berlingske, kastet sig over produktion og udgivelse af podcast. Endnu har ingen af mediehusene fundet en rentabel forretningsmodel og for de fleste gælder det, at de stiller udgivelserne til rådighed kvit og frit. Alligevel frygter aviserne ikke, de de risikerer at ende i en situation, hvor man har svært ved at overbevise brugerne om, at de i fremtiden skal betale for podcast-indholdet, når de lige nu kan vænne sig til, at det bliver leveret gratis.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jysk Fynske vendte under- til overskud, mediebranchens længst siddende topchef trækker sig tilbage, og en tv-status konstaterede, at TV 2 var kvartalets helt store vinder. Alt det og meget mere om ugen, der er gået, i Mediedanmark.

Danskeres data sendt fra DR til Facebook

DR lægger sig fladt ned og vil ændre praksis, efter afdækning af, at "X Factor" og "Alle mod 1"-apps har sendt brugernes data sendes videre til teknologiselskabet.

Danske Forlag skal have ny formand

I forbindelse med at Gyldendals adm. direktør, Stig Andersen, trækker sig tilbage, efterlader han også en tom stol i den danske forlæggerforening.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere