MediaWatch

Konkurrencestyrelsen tjekker avishandler mellem Jysk Fynske og JP/Politiken

Sommerens handel med ugeaviser har fået Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen til at aflægge Jysk Fynske Medier uanmeldte besøg, hvor bl.a. computere er blevet udleveret, bekræfter Jysk Fynske-topchef.

PR/Jysk Fynske Medier/Mads Hansen
Foto: PR/Jysk Fynske Medier/Mads Hansen

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har onsdag aflagt uanmeldte kontrolbesøg på Jysk Fynske Mediers adresser i Odense og Vejle efter koncernens ugeavishandler med Politikens Lokalaviser sidste år. Det skriver Jydskevestkysten.

Styrelsen har ifølge Jydskevestkysten forlangt at få stillet lokaler til rådighed og at få udleveret forskellige computere, mens nogle ansatte er blevet bedt om at afgive oplysninger.

Adm. direktør i Jyske Fynske Medier, Jesper Rosener, bekræfter over for Jydskevestkysten, at koncernen har haft besøg af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Ifølge direktøren sker det efter koncernens handler med ugeaviser med Politikens Lokalaviser i sommer, men vil ikke uddybe, hvad kontrolbesøget nærmere har drejet sig om.

"Jeg kan ikke sige andet, end at vi gør vores yderste for at give myndighederne de bedste betingelser for at indsamle alle de oplysninger, de ønsker sig," siger Jesper Rosener til Jydskevestkysten.

I juni sidste år købte Jysk Fynske Medier syv lokale ugeaviser af Politikens Lokalaviser på Fyn og i Sydøstjylland, som er ejet af JP/Politikens Hus. I samme handel købte Politikens Lokalaviser syv ugeaviser i Aarhus-området af Jysk Fynske Medier, og desuden blev begge medejere af syv østjyske ugeaviser. Efter handlen lukkede Jysk Fynske Medier en række af ugeaviserne.

MediaWatch forsøger at få en kommentar fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og JP/Politikens Hus.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jysk Fynske vendte under- til overskud, mediebranchens længst siddende topchef trækker sig tilbage, og en tv-status konstaterede, at TV 2 var kvartalets helt store vinder. Alt det og meget mere om ugen, der er gået, i Mediedanmark.

Danskeres data sendt fra DR til Facebook

DR lægger sig fladt ned og vil ændre praksis, efter afdækning af, at "X Factor" og "Alle mod 1"-apps har sendt brugernes data sendes videre til teknologiselskabet.

Danske Forlag skal have ny formand

I forbindelse med at Gyldendals adm. direktør, Stig Andersen, trækker sig tilbage, efterlader han også en tom stol i den danske forlæggerforening.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere