MediaWatch

Professor: Lokale dagblade og ugeaviser vil smelte sammen

Fremover kan ugeaviser og lokale dagblade blive tvunget til at smelte sammen for at overleve, mener professor.

PR/Jysk Fynske Medier/Mads Hansen
Foto: PR/Jysk Fynske Medier/Mads Hansen

Konsolideringen på det lokale ugeavismarked har i de seneste par år været mærkbar, men med tiden vil de lokale dagblade og gratis ugeaviser være nødt til at smelte sammen for at overleve. Det siger Anker Brink Lund, professor ved CBS, dr.phil., til Jyllands-Posten.

"Man kan se enden på de lokale dagblade, når den ældre generation ikke er her mere. Vi vil formentlig se, at dagbladet og ugeavisen i et lokalområde lægges sammen og udkommer to gange om ugen for at kunne køre rundt økonomisk," siger Anker Brink Lund til Jyllands-Posten.

Jysk Fynske Medier er et af de mediehuse, der har taget del i konsolideringen. Først med selve fusionen af Fynske Medier, Jyske Medier og Syddanske Medier i 2015 og siden hen med opkøb af bl.a. ugeaviser fra JP/Politikens Hus. Og adm. direktør i Jysk Fynske Medier, Jesper Rosener, ser yderligere konsolidering som "sandsynligt" på længere sigt.

Samtidig ser han muligheder i et tættere samarbejde om bl.a. fælles annoncesalgssystemer og fælles it-systemer, fortæller han.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

TDC lavede norske frasalg i milliardklassen, medieforliget giver fortsat anledning til en historie eller to, og EU var en guldgrube af aktivitet på medieområdet i ugens løb. Kom med på rundtur til ugens vigtigste begivenheder i mediebranchen.

Test din MediaIQ

Har du fulgt ordentligt med i mediebranchen i den seneste uge? Ellers har du chancen for at blive opdateret og testet her - og vinde en iPad.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere