MediaWatch

Lokalradio og ugeaviser advarer mod "skæv" mediestøtte

Det vil skabe skæve konkurrencevilkår mellem statsstøttede lokale dagblade og annoncefinansieret lokalradio og ugeaviser, hvis dagbladene får flere støttekroner til den lokale dækning, advarer flere aktører.

Foto: /ritzau/Torben Greve

Der skal sendes flere mediestøttekroner til de lokale og regionale medier. Det tegner der sig et politisk flertal for, efter Venstre, Dansk Folkeparti og Socialdemokratiet tidligere på ugen meldte ud, at de gerne ser, at der i en ny kommende aftale tages en del af den redaktionelle produktionsstøtte fra de landsdækkende medier, for at pengene i stedet kan sendes ud i provinsen og styrke mediedækningen af lokalområderne.

Mandag fik tankerne opbakning fra Netværket Dagbladene, der er den del af Danske Medier, som varetager dagbladenes interesser. Også her lægger man op til potentielt at tildele de lokale og regionale dagblade en større andel af den samlede mediestøttepulje.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs