MediaWatch

Ny offentlighedslov har givet væld af klager

Mange myndigheder overholder ikke tidsfristerne for behandling af aktindsigter, viser en undersøgelse fra Folketingets ombudsmand. 

Jørgen Steen Sørensen, Folketingets Ombudsmand | Foto: /ritzau/Jens Dresling

Det er snart tre år siden, at den nye offentlighedslov trådte i kraft 1. januar 2014, og siden har Folketingets Ombudsmand modtaget godt 900 klager over loven, skriver Danske Medier.

Klagerne handler især om langsommelig sagsbehandilng - mere end hver fjerde udspringer af, at en myndighed ikke har afgivet svar på anmodninger om aktindsigt inden for tidsfristen på syv arbejdsdage. Og det er ofte journalister, der klager, når tidsfristen overskrides.

"Det er vores indtryk, at der ofte er noget at komme efter, og at myndighederne i vidt omfang ikke overholder fristerne i den nye offentlighedslov. Det ser vi på som et ganske stort problem, da journalister og andre brugere af loven ikke får den retsstilling, som loven har fastsat", sagde vicedirektør hos Folketingets ombudsmand, Kaj Larsen, på en høring i Folketingets Retsudvalg om ombudsmandens beretning fra 2016, hvor tallene blev lagt frem.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs