MediaWatch

Aviser

Briefing: Ugen i mediebranchen

Jysk Fynske Medier investerer i lokaljournalistiske satsninger, kulturminister opfordrer til at slå koldt vand i blodet, når det gælder udsigten til forhandlinger om et nyt medieforlig, og regnskabstal var der fra bl.a. JP/Politikens Hus, Zetland og A4 Medier. Kom med på rundtur i ugen i mediebranchen.

Forlag og bøger fyldte mere i JP/Politikens forretning i 2020

Det var især bog- og forlagsaktiviteter, der sikrede JP/Politikens Hus en let stigende omsætning i 2020, mens nyhedsmedierne, der fylder mest i forretningen, ganske vist løftede indholdssalget, men ikke helt nok til at kompensere for annoncefald i corona-år. Direktørlønninger i 2020 var på niveau med 2019.

Hvad sker der egentlig med den officielle trafikmåling?

Dansk Online Index' trafikmåling blev lagt på is for snart et halvt år siden - få uger efter den nye leverandør satte strøm til den, fordi der var knas i indsamlingen af data. Siden har Danske Medier Research arbejdet på at få den op at flyve igen. Men hvad er status? Det har MediaWatch forsøgt at finde hoved og hale i.

"Vi tror, samfundet er mere klar til at betale for nyheder"

Investeringen i nye digitale, abonnementsbaserede lokalmedier øger konkurrencen om læserne i bl.a. det østjyske område, men adm. direktør Jesper Rosener afviser, at Jysk Fynske Mediers udrulning af en stribe nichemedier er starten på en ny kamp om læsere.

Joy Mogensen: Vi vil gå et skridt længere end EU kræver

Kulturminister Joy Mogensen (S) fortæller, hun vil give danske medier mulighed for kollektive forhandlinger med techkoncerner om betaling for indhold i podcasten Indslag, hvor hun også forklarer "misforståelse" om brug af hyperlink.

Seneste nyt

Se flere jobs