MediaWatch

Reklameboss scorer heftig lønpakke

Martin Sorrell kan se frem til en trecifret millionløn for sin indsats som chef for reklame- og mediebureaugruppen WPP i 2015.

Hvis der fandtes en officiel titel som medieverdenens bedst betalte chef, ville Martin Sorrell formentlig være spidskandidat til at løbe med den.

Sidste år tjente chefen for den globale medie- og reklamebureaugruppe WPP 62,78 mio. pund – svarende til 596 mio. kr. – i løn og aktiebonus. Det skriver The Guardian.

Den solide løncheck svarer til en gage på 1134 kr. i minuttet. Døgnet rundt. 365 dage om året.

Og Martin Sorrell kan se frem til yderligere kompensation for sin arbejdsindsats i 2015, da han endnu ikke har modtaget en kontant bonus, som hans ansættelse i WPP også berettiger ham til. Ifølge The Guardian kan det betyde, at den samlede lønpakke lander på 70 mio. pund (665 mio. kr.), hvilket vil gøre Martin Sorrell til en af de bedst aflønnede topchefer i Storbritannien nogensinde.

Det er ikke første gang, at direktøren, der grundlagde WPP i 1985, er i søgelyset for sin løn. I 2014 modtog han 375 mio. kr., og i løbet af de seneste seks år har Martin Sorrell samlet set tjent over 1,5 mia. kr. i løn.

Den heftige kompensation til topchefen har dog tidligere bragt aktionærer i oprør. Det betyder, at Martin Sorrell fra 2018 må finde sig i indførelsen af et nyt bonusprogram, der begrænser hans årlige indtjening til 20 mio. pund (190 mio. kr.). Med dette års lønpakke er der dog ingen udsigt til, at den 71-årige grundlægger af WPP, der ejer en lang række af verdens førende reklame-, medie- og kommunikationsbureauer, kommer på smalkost foreløbig.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Liberale EU-politikere varsler kamp mod fake news

Journalist og europaparlamentariker Morten Løkkegaard har stået i spidsen for den første politik til bekæmpelse af fake news for de liberale EU-politikere, der bl.a. vil kæmpe for bedre støttemuligheder til den uafhængige, undersøgende journalistik.

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Seneste Navne

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere