MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
POLFOTO_42244564 (1).jpg Foto: Anita Graversen/Polfoto/Arkiv

Googles annonceindtægter i Danmark ryger til udlandet

Googles milliard-andel af det danske annoncemarked går udenom den danske statskasse. I 2014 betalte tech-selskabet det samme i skat som Sjællandske Medier, viser skattelister.

AF

3,3 mio. kr. Så meget betalte Google i selskabsskat i Danmark i 2014. Det er stort set det samme, som Sjællandske Medier lagde i statskassen. Det fremgår af en liste over skatteindbetalinger – de såkaldte åbne skattelister – som blev offentliggjort i begyndelsen af december.

Beløbet står umiddelbart i kontrast til tech-selskabets dominerende position på det digitale danske annoncemarked.

En opgørelse, som det uafhængige analysebureau IRM står bag sammen med Danske Medier Research, viser, at markedet for søgeordsannoncering var på næsten 2,3 mia. kr. i 2014. Det er et marked, som Google sidder stort set enerådigt på. Beløbet på 2,3 mia. kr. svarede til ca. 17 pct. af det samlede danske annoncemarked i 2014 ifølge IRM’s opgørelse.

Kigger man på Google Danmark, omsatte selskabet ifølge sit seneste årsregnskab for små 153 mio. kr. i 2014. Resultatet var en skattepligtig indkomst på 13,5 mio. kr. ifølge skattelisten – og altså en skattebetaling på 3,3 mio. kr.

Forklaringen på Google Danmarks relativt beskedne omsætning på 153 mio. kr. skal findes i det faktum, at langt hovedparten af teknologivirksomhedens milliardstore forretninger med danske virksomheder ligger i selskabet Google Ireland Limited, der har hovedsæde i Dublin.

Hver gang danske virksomheder køber for eksempel søgeordsannoncer, handler de direkte med Googles irske selskab. Det betyder, at omsætningen ryger udenom det danske datterselskab.

Ifølge seneste årsregnskab er Google Danmarks væsentligste aktiviteter markedsføringsydelser for Google Ireland Limited samt forsknings- og udviklingsydelser til Google Inc.

Overholder alle skatteregler

MediaWatch har stillet Google en række spørgsmål om sammenhængen mellem selskabets danske og internationale forretninger og ydelserne, som Google sælger i Danmark.

Selskabet ønsker ikke at kommentere på enkelte spørgsmål om danske forhold og de forskellige skøn på Googles lokale indtjening og andel, men understreger, at det overholder skattereglerne i alle de lande, selskabet gør forretning i. 

”Det forholder sig sådan, at de fleste regeringer bruger skatteincitamenter til at tiltrække udenlandske investeringer, som skaber arbejdspladser og økonomisk vækst i de enkelte lande - og ikke underligt, så reagerer virksomheder på dem. Det er en af grundene til, at vi har vores internationale HQ i Irland. Grundlæggende mener vi, at det internationale skattesystem burde være meget mere enkelt og gennemskueligt. Det arbejder OECD allerede på, at det bliver, og Google vil naturligvis overholde alle nye regler, der måtte komme,” skriver Public Policy & Government Relations Manager i Google Danmark, Christine Sørensen, i en mail til MediaWatch.

Ifølge Christine Sørensen lå Googles effektive globale skatterate på 19,3 pct. samlet set i 2014, svarende til 3,3 mia. dollar (22,7 mia. kr.)., hvoraf hovedparten blev betalt i USA.

Ærgerligt for medierne

Kigger man på medievirksomheders danske skattebetalinger i 2014 (se boks nederst), finder man Google placeret lige over Sjællandske Medier og Aktieselskabet Kristeligt Dagblad. De betalte henholdsvis 3,2 mio. kr. og 2,2 mio. kr. i selskabsskat i 2014. Topscorer på listen over medievirksomheder er JP/Politikens Hus, der lagde 65,8 mio. kr. i den danske statskasse forrige år, som MediaWatch tidligere har beskrevet.

Hos de privatejede mediers organisation, Danske Medier, har man ingen holdning til, om Google betaler meget eller lidt i dansk skat.

”Vores holdning er, at der er mærkværdigt, at det virkelig kan lade sig gøre at lave så meget forretning uden at betale mere end tre mio. kr. i skat i Danmark,” siger formand for Danske Medier, Ebbe Dal.

Han understreger, at han ingen grund har til at tro, at Google gør noget, som ikke er i overensstemmelse med reglerne.

”Derfor kan vi også kun sige, at det er ærgerligt, hvis lovgivningen er sådan,” siger Ebbe Dal og fortsætter:

”Det er ærgerligt, at man kan tjene, så man penge på annoncer uden at levere noget indhold, fordi det er med til at skabe en meget vanskelig situation, for de medier som rent faktisk leverer indhold.”

Fokus på selskabers skattebetaling

EU har med konkurrencekommissær Margrethe Vestager i spidsen rettet fokus mod multinationale virksomheders skatteaftaler.

Senest har EU-komissionen fastslået, at de belgiske skatteregler har givet 35 multinationale selskaber en ulovlig skattefordel. Det betyder, at de samlet set kan se frem til en ekstra skatteregning på 700 mio. euro (5,2 mia. kr.).

I oktober blev Fiat og Starbucks mødt af et lignende krav om ekstra skatteindbetalinger, da EU-kommissionen vurderede, at deres skatteaftaler med henholdsvis Holland og Luxembourg var så gunstige, at der var tale om statsstøtte. Ifølge Financial Times blev Starbucks og Fiat hver især bedt om at betale en ekstraregning på 20-30 mio. euro (149-224 mio. kr.).

Irlands skattesystem er også i EU-kommissionens søgelys, hvilket på sigt kan påvirke globale tech-virksomheder som Google og Apple, der har placeret mange aktiviteter på den grønne ø.

  

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her