MediaWatch

Blognetværk sætter sig tungere på ny reklametrone

Med opkøbet af konkurrenten Blogly udvider Bloggers Delight positionen på en del af det danske influencer-marked. I takt med selskabets vokseværk bliver det i stigende grad en konkurrent til bl.a. reklamebureauerne, vurderer mediebureau.

Henrik Akselbo, adm. direktør i Bloggers Delight, og Mascha Vang, blogger og nu tidligere direktør i Blogly.

Vil du have fingrene i en stor, dansk blogger og nå ud til tusindvis af følgere, er det efterhånden svært at komme uden om Bloggers Delight. Det er ikke mere end tre år siden, at blognetværket, der specialiserer sig i influencermarketing, opkøbte konkurrenten Looklab. Nu har selskabet igen været på rov og har købt den voksende konkurrent i form af Mascha Vangs netværk Blogly, som hun stiftede for to år siden.

Mascha Vang sælger blognetværk til konkurrent

Dermed har Bloggers Delight fået sat sig solidt på en stor del af markedet for influencers i Danmark - i særdeleshed bloggere og deres øvrige mediekanaler såsom Instagram. Tilbage står mindre blogfællesskaber såsom Confetti CPH og en underskov af større, selvstændige blogs. En interessant udvikling, mener David Juul Ledstrup, ansvarlig for influencersamarbejder og content i bureauet Mediabrands, der dækker over IUM og reklamebureauet Marvelous.

"Hele influencer-markedet er jo langt mere end bare blogs i dag. Men at Bloggers Delight går ind og konsoliderer sig på den markedsandel, der tæller de tunge profiler, der har nogle særdeles velbesøgte og -læste blogs, er jo spændende ud fra et markedssynspunkt," siger han.

Parterne har ikke ønsket at oplyse de økonomiske aspekter i handlen, men Blogly dækker i dag over 18 bloggere, heriblandt Mascha Vang selv og øvrige kendisser som Julie Zangenberg, Claudia Rex, Ditte Julie Jensen og Annemette Voss. Selskabet bag Blogly vil på sigt blive lagt ind under Bloggers Delight, men Blogly kommer til at køre videre som selvstændigt brand under netværket på linje med dets øvrige fem brands.

Stadig konkurrenter i markedet

I og med at influencer-markedet i dag er bredt ud og også tæller bl.a. youtubere og instagrammere, vurderer David Juul Ledtrup, at der der stadig er rigeligt med konkurrence om kunder, der er interesserede i at bruge influencers og sociale medier til at ramme en målgruppe.

"Der er masser af både store og små selskaber og netværk, som er sprunget op de seneste år, og som er tungere på andre nicher end lige blogs, eksempelvis Youtube-netværket Splay og Gonzo Media," siger han.

Konkurrencen fra et voksende Bloggers Delight bliver budt velkommen fra Splay, der blev etableret i Danmark i 2014 og er en del af MTG-koncernen. Ifølge Adrian Langer, direktør for Splay i Danmark, understreger opkøbet, at markedet for influencers er inde i en god gænge.

"Konkurrence er altid velkomment og det er et bevis på, at både bloggere og influenter er en yderst farbar vej for kommunikation. Vi fokuserer altid på, hvordan vi kan skabe størst mulig værdi for vores kunder og har derfor tværtimod samarbejdet med både Blogly og Bloggers Delight på konkrete kampagner," skriver han i en mail til MediaWatch.

"Derfor ændrer deres opkøb ikke vores strategi for 2018, da Bloggers Delights ekspertise er at udbyde bloggere, hvor vi modsat arbejder specifikt med digitalt videoindhold på tværs af sociale platforme, hvoraf YouTube-influenter er en stor del af vores forretning. Vi vil med interesse følge, hvad de finder på."

Skeler ikke til ejerforhold

Set med egne bureau-briller mener David Juul Ledstrup fra Mediabrands ikke, at konsolideringen under Bloggers Delight kommer til at betyde noget for bureauerne.

"Fra vores lidt navlebeskuende side, hvor vi jo repræsenterer medierne og ofte også det konceptuelle på vores kunders vegne, der betyder det sådan set ikke noget, om ejerskabet ligger det ene eller det andet sted. Vi er ikke interesserede i bloggernetværket som sådan, men forholder os kun til den konkrete blogger, vi gerne vil samarbejde med. Så vi lidt ligeglade med, om eksempelvis Mascha Vang ligger under Blogly eller Bloggers Delight."

Du ser ikke nogen fare for, at Bloggers Delight nu kan begynde at tage højere priser for samarbejder, når de sidder på så stor en del af blogmarkedet?

"Det er klart, at hvis du vil have en skreven blogger, så sidder de tungt på dem. Men som sagt har influencer-markedet bredt sig så meget ud, at vi sjældent leder efter kun en blogger. Så jeg tror stadig, at Bloggers Delight ser, at der er masser af 'konkollegaer'."

Konkurrerer med reklamebureauerne

Til gengæld kan David Juul Ledstrup se en tendens til, at både blognetværk og øvrige influencerbureauer i stigende grad tilegner sig kompetencer, som de traditionelle reklame- og marketingbureauer også har. Dermed begynder de at konkurrere med de traditionelle bureauer om dele af produktionsprocessen.

"Så Bloggers Delight kan nu gå ind og spille med nogle større muskler, i og med at de selv kan stå for ret meget af den kreative proces og produktionsudvikling," siger han.

"Vi ser, at i og med de bliver større (influencer-bureauer, red.) og mere professionelt drevet, får de nogle kompetencer ind, som konkurrerer med både medie- og reklamebureauer, ved at de bl.a. også kan tilbyde produktion af content (kommercielt indhold, red.), hvilket er en del af markedet, som reklamebureauerne ellers har haft for vane at sidde på," siger David Juul Ledstrup, men han mener dog stadig, det er på et niveau, hvor de kreative bureauer har de stærkeste kompetencer inden for konceptudvikling og produktion af bl.a. kampagner.

Udviklingen bliver bekræftet af Henrik Akselbo, adm. direktør for Bloggers Delight. Han understreger dog, at opkøbet af Mascha Vangs selskab bag Blogly ikke bidrager med kompetencer på lige præcis de områder.

"Men det er rigtigt, at vi allerede er begyndt at gøre de her ting (selv producere kommercielt indhold, red.). Bare inden for den seneste tid har vi lavet videoproduktion for eksempelvis Gram, OBH og Københavns Kommune. Det handler i høj grad om, at vi lever af at sælge det rigtige content. Det er rigtige content er typisk det, som bloggerne selv laver, men i nogle tilfælde kombineret med fx professionelle fotografer," siger Henrik Akselbo.

Derudover får Bloggers Delight i stigende grad eksterne videoproducenter til at lave indhold for kunder, "når der er behov for det, og en kunde ønsker det," oplyser han.

"Så er det ikke er bloggerne selv, der står for produktionen, og kunderne kan også bruge det på egne kanaler. Vi gør det, fordi vi oplever stadig større efterspørgsel på," siger han, men slår fast, at Bloggers Delight i stigende grad også samarbejder med reklamebureauer.

Planlægger I at hente mere vækst ad den vej?

"Ja, det gør vi helt sikkert. Vi ser, at budgetterne til influencermarketing bliver større og større, og vi ønsker at kunne tilbyde et one-stop-shop for kunder, der ønsker at købe en samlet influencerkampagne fra strategiudviklingen til produktion og eksekvering. Det er klart, at hvis vi selv kan stå for hele løsningen, så tiltrækker vi også større budgetter."

Forsiden lige nu

Test din MediaIQ

Har du fulgt ordentligt med i mediebranchen i den seneste uge? Ellers har du chancen for at blive opdateret og testet her - og vinde en iPad.

Seneste Web & Mobil

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere