MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
POLFOTO_38932730.jpg Foto: Finn Frandsen/Polfoto/Arkiv

TV 2 Business går i samarbejde med Facebook-gruppe

TV 2's kommende businesskanal vil i nærkontakt med private investorer. Det skal et samarbejde med Facebook-gruppen Aktieporteføljen bane vej for.

AF

Når TV 2's on demand-kanal TV 2 Business går i luften i andet kvartal, er det med ambitionen om at indrage private investorers stemme.

Kanalen har indgået et samarbejde med Facebookgruppen Aktieporteføljen (AP), hvor aktieinteresserede privatpersoner dagligt udveksler information og råd om investeringer. TV 2's tanke er at give de private investorer, der også er målgruppen for betalingskanalen, en stemme i fladen.

"Vi er startet op stille og roligt med AP, fordi de har utrolig godt fat i en interessant målgruppe, som vi godt vil ramme med vores journalistik," skriver redaktionschef Kasper Kronenberg fra TV 2 Finans til MediaWatch om samarbejdet.

"Samarbejdet er i en prøvefase, hvor vi på bedste vis forsøger - via vores levende billeder - at opfordre AP’s medlemmer til stillingtagen og debat vedrørende diverse aktier samt udviklingen på markedet. Vi øver os på det i disse uger, fordi vi gerne vil være bedre til at have dialog med de mennesker, vi laver journalistik til," uddyber han.

Når bredere ud

Aktieporteføljen, der er et debatforum udelukkende baseret på Facebook, har i dag 16.460 medlemmer af Facebookgruppen og har ifølge adm. direktør og medstifter af Aktieporteføljen ApS, Andreas Rasmussen, været i gang siden marts 2014.

Tanken er, at TV 2 i kraft af samarbejdet kan stille gruppen spørgsmål til udviklingen på de finansielle markeder eller enkelte aktier og få input fra private investorer som et alternativ til de professionelle porteføljeforvaltere og analytikere, der er ansat i banker og i finanssektoren generelt.

Andreas Rasmussen lægger vægt på, at samarbejdet med TV 2, der har været undervejs "et par måneder", er muligheden for, at menige investorers viden og interesse for aktiemarkedet kommer bredere i spil og når ud over den lukkede Facebook-gruppe.

"Oplægget er, at TV 2 får en mulighed for at komme ind og spørge til en specifik aktie eller udvikling i vores gruppe og komme med et oplæg og så få en masse kommentarer fra medlemmer af vores gruppe, som er en meget blandet skare af unge og gamle, kvinder og mænd. TV 2 kan så bruge den information i de udsendelser, de nu har lyst til, såfremt de finder det fornuftigt og brugbart," siger Andreas Rasmussen.

Hvor ofte samarbejdet skal i spil på TV 2 Business flade, er ikke fastlagt

"Det, vi har talt om, er, at TV 2 et par gange om ugen laver et oplæg, som medlemmerne kan kommentere på og derigennem prøve at skabe en større forståelse for, hvad sådan nogle som os normale investorer tænker."

Samtidig er det tanken, at Aktieporteføljen får adgang til "værktøjer" som større analyser og rapporter om aktiemarkedet via TV 2. I idekataloget ligger også tanker om at lave "battles" f.eks. mellem unge og mere garvede investorer, professionelle og amatører. Økonomisk er der ingen aftaler mellem TV 2 og AP, forklarer han.

Får viden om debat

For TV 2 Business handler det om at få en mere direkte linje til målgruppen for TV 2 Business, der både er interessant kommercielt og journalistisk.

"Vi får viden om, hvilken journalistik der får brugerne til at debattere. Og AP’s medlemmer får forhåbentlig brugbart indhold fra os, der klæder dem lidt bedre på som investorer. Hvor samarbejdet skal hen på sigt, er uklart. Lige nu samler vi erfaringer sammen og finder ud af senere hen, hvordan vi bedst muligt kan give værdi til hinanden," skriver Kasper Kronenberg.

TV 2 Business er næste skud på TV 2's kanalstamme efter lanceringen af TV 2 Sport sidste år. I modsætning til sportskanalen er businesskanalen et rent digitalt tilbud, der bliver en del af tilbuddet for abonnenter på TV 2 Play og kan købes alene for 49 kr. om måneden.

Den præcise dato for lancering af kanalen er endnu ikke kendt, men lanceringen er tættere på Skt. Hans end på 1. marts, har Jacob Nybroe, nyheds- og souschef på TV 2 Nyhederne og ansvarlig for erhvervsredaktionen, tidligere sagt til Finans.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her