MediaWatch

Sludder at danskerne ikke køber DAB-radioer

Den løbende debat om DAB's fremtid er drevet af følelser og en del misinformation. Særligt påstande om at ingen køber DAB-radioer, skriver BFE-direktør i replik til Discovery.

Det er muntert at følge den til tider følelsesstyrede debat om fremtidens radio. Især når man i Discovery's informationschef Jesper Jürgensens debatindlæg i fredags kan læse, at danskerne ikke gider købe DAB-radioer.

Lad os lige få nogle fakta på plads. Først om DAB salget.

TNS Gallup laver hvert år en analyse for BFE om forbrugeradfærd og køb af forbrugerelektronik. Den er først klar om nogle uger, men heldigvis er tallene indsamlet, og jeg havde held med at plage Gallup til at trække dugfriske tal om salget af DAB-radioer. Eller nærmere om købet, da Gallup i begyndelsen af året spørger danskerne, om de har anskaffet sig en ny DAB-radio i det foregående år.

I 2013 købte 159.000 en DAB-radio, mens 240.598 gjorde det i 2014.

”Der er tale om en stigning på 51 pct., hvilket er en signifikant stigning”, konstaterede Gallup i øvrigt nøgternt om tallene.

Elgiganten udsendte en pressemeddelelse i januar, hvor de konstaterede:

”DAB-radioen har vist sig at være en ekstremt populær julegave, og den har gennem julemåneden haft en salgsvækst på over 50 pct. i forhold til samme periode sidste år,” siger salgschef for radio/tv i Elgiganten, Glenn Manson.

Og Analysehuset GfK melder en stigning i antallet af de klassiske DAB radio devices, hvor de konstaterer en stigning på 24,1 pct. i 2014 sammenlignet med 2013.

Så kan vi ikke lægge den del af debatten død? Danskerne køber DAB-radioer. Punktum.

Salg af udstyr ikke truet

Muntert er det også at se citater fra Jesper Jürgensen eller KODA/Gramex om, at vores medlemmer bare vil sælge nogle DAB-radioer. Fordi sandheden er jo, at hvis danskerne ikke køber DAB-radioer, så køber de jo noget andet til at afspille lyd. Og netværksprodukter er typisk dyrere, da man kan købe en DAB-radio for 300 kr.

Når Gramex i et indlæg hypotetisk spørger om, hvor mange, der har en DAB i lommen, eller Radio 24syv sammenligner DAB med gammeldags transistorradioer, er det svært at lade være med at trække på smilebåndet, når man for en måned siden gik rundt på verdens største elektronikmesse i Las Vegas og så DAB i alt muligt. Gå nu bare ud i butikkerne, eller check under Amazon i UK, hvor der er 1827 hits, når man søger på DAB-radioer i lommeformat. De kaldes i øvrigt ”Personal DAB” og er eminente til løbetræning... særligt hvis man elsker liveradio og løber i en skov uden mobildækning. Så kan vi ikke holde salgsdiskussionen ude af diskussionen.

Hvis undrende læsere tænker, at BFE da burde interessere sig for salget af elektronik, så kan jeg svare betryggende, at det gør vi skam også. Men vores interesse i radioudstyr handler mere om, at vi har samme teknologier og produkter som andre lande. At vi ikke isolerer os i Danmark med vores egen teknologi.

Faktuelt sælges 62-63 pct. af nye biler i Norge og England med indbygget DAB – og andelen er stigende. Schweiz er også godt med. Sverige og Belgien er på vej. Det meste af Europa er ved at indstille sin radiodistribution til DAB, og i mellemtiden taler vi om at droppe DAB i Danmark. Vores naboer får altså en trist køretur gennem Danmark - hvis de ikke vil betale for data i udlandet, som det kræver at streame internetradio. Men danskerne får heller ikke adgang til de samme produkter som resten af EU.

Behov for mangfoldigt marked med udvikling

Afslutningsvist skal der selvfølgelig lyde et kulturpolitisk pip. Og det skyldes, at BFE også repræsenterer de danske tv- og radiodistributører.

Med en massiv konkurrence fra store internationale spillere er det vigtigt for os lokale distributører at tydeliggøre, hvordan vi skiller os ud. Og det unikke for os er selvfølgelig dansk indhold og vores brede pallette af udenlandsk indhold suppleret med masser af lokale nyheder, fiktion, underholdning og sport. Dansk tv, film, radio og musik er vores medlemmers kerneforretning, og derfor er BFE selvfølgelig en del af den kulturpolitiske debat om, hvordan vi sikrer gode rammebetingelser for produktion af dansk indhold.

Vi har brug for et mangfoldigt radiomarked og i høj grad udvikling! DR har historisk haft de fleste landsdækkende FM-kanaler og meget dygtigt fastholdt tre ud af fire lyttere. Men DAB-nettet giver plads til nye landsdækkende kanaler, og det kan give en sundere balance mellem kommerciel radio og DR. Nye spillere betyder selvfølgelig skærpet konkurrence, så jeg forstår modstanden fra Discovery Networks og Radio24syv, men innovation er godt for det danske radiomarked og radiolytterne.

Alsidigheden i DAB kommer selvfølgelig ikke i nærheden af internetradio, men til gengæld bliver andelen af lytning til dansk indhold med garanti højere på DAB end via nettet. Derfor håber jeg, at de danske kulturpolitikere vælger at satse på en stabil infrastruktur for fremtidens radiodistribution, som udsætter danskerne for lokalt indhold. Så kan det godt være, at en masse teenageværelser genlyder af amerikanske radiostationer via tunein.com. Og det skal der være plads til, for internetradio er også fedt. Fremtidens radio er ikke et valg mellem DAB og internetradio – vi skal have begge dele.

Debat: Teracom og BFE er virkelighedsfjerne

Gramex-direktør skyder sig selv i foden

Hvor mange har en DAB-radio i lommen?

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Information nedlægger stillinger i sparerunde, Børsen har langt om længe landet ny overenskomst, og MediaWatch har skudt gang i en serie om en række store danske annoncører. Kom med på rundtur i ugen i mediebranchen.

Seneste Meninger

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere