MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
IW Jørgen Stensgaard Waoo Ifølge Waoo's adm. direktør Jørgen Stensgaard udgør streaming i dag omkring halvdelen af selskabets årlige investeringer. PR-foto: Waoo

Tv-distributører øger investeringer i streaming

Yousee, Stofa og Waoo taler ifølge brancheforeningen BFE om to- og trecifrede millioninvesteringer i udvikling af og drift af streaming-teknologi over de kommende år.

AF

Danske tv-distributører er i disse år i færd med at foretage store investeringer i streaming-teknologi. Udviklingen gør, at distributørerne oplever, at de i langt højere grad skal udvikle ny og mere kompleks teknologi i modsætning til tidligere, hvor der kun blev sendt via et liniært tv-signal.

Det skriver Brancheforeningen BFE (Branchen ForbrugerElektronik), som uddyber, at distributørerne Yousee, Stofa og Waoo taler om behov for to- og trecifrede millioninvesteringer i udvikling af og drift af streaming-platforme nu og i de næste år.

"Vi er gået fra en investering på 0 kr. for fem år siden til ca. 50 pct. af Waoo’s samlede investering i dag, og jeg forventer, det vil stige til 75 pct. over de næste fem år. Driftsomkostninger til streaming udgør 30-40 pct. af driftsbudgettet i dag og forventes over de næste fem år at stige til 60-70 pct. af driftsbudgettet,” siger Jørgen Stensgaard adm. direktør hos Waoo ifølge BFE, hvortil han uddyber, at streaming i dag udgør 30-40 pct. af selskabets årlige driftsudgifter.

Martin Dalgaard-Lassen, produktdirektør hos SE Stofa, siger ifølge brancheforeningen, at der vil være tale om investeringer i niveauet "et stort tocifret millionbeløb."

BFE skriver, at en "afgørende forskel" mellem traditionel tv-distribution og streaming er, at sidstnævnte løsning betyder, at hver kunde får sin egen individuelle datastrøm i modsætning til tidligere med det samme tv-signal til alle kunderne, hvilket kan være med til at give kapacitetsudfordringer ved store tv-begivenheder.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her