MediaWatch

Tv-distributører øger investeringer i streaming

Yousee, Stofa og Waoo taler ifølge brancheforeningen BFE om to- og trecifrede millioninvesteringer i udvikling af og drift af streaming-teknologi over de kommende år.

Ifølge Waoo's adm. direktør Jørgen Stensgaard udgør streaming i dag omkring halvdelen af selskabets årlige investeringer. PR-foto: Waoo

Danske tv-distributører er i disse år i færd med at foretage store investeringer i streaming-teknologi. Udviklingen gør, at distributørerne oplever, at de i langt højere grad skal udvikle ny og mere kompleks teknologi i modsætning til tidligere, hvor der kun blev sendt via et liniært tv-signal.

Det skriver Brancheforeningen BFE (Branchen ForbrugerElektronik), som uddyber, at distributørerne Yousee, Stofa og Waoo taler om behov for to- og trecifrede millioninvesteringer i udvikling af og drift af streaming-platforme nu og i de næste år.

"Vi er gået fra en investering på 0 kr. for fem år siden til ca. 50 pct. af Waoo’s samlede investering i dag, og jeg forventer, det vil stige til 75 pct. over de næste fem år. Driftsomkostninger til streaming udgør 30-40 pct. af driftsbudgettet i dag og forventes over de næste fem år at stige til 60-70 pct. af driftsbudgettet,” siger Jørgen Stensgaard adm. direktør hos Waoo ifølge BFE, hvortil han uddyber, at streaming i dag udgør 30-40 pct. af selskabets årlige driftsudgifter.

Martin Dalgaard-Lassen, produktdirektør hos SE Stofa, siger ifølge brancheforeningen, at der vil være tale om investeringer i niveauet "et stort tocifret millionbeløb."

BFE skriver, at en "afgørende forskel" mellem traditionel tv-distribution og streaming er, at sidstnævnte løsning betyder, at hver kunde får sin egen individuelle datastrøm i modsætning til tidligere med det samme tv-signal til alle kunderne, hvilket kan være med til at give kapacitetsudfordringer ved store tv-begivenheder.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Liberale EU-politikere varsler kamp mod fake news

Journalist og europaparlamentariker Morten Løkkegaard har stået i spidsen for den første politik til bekæmpelse af fake news for de liberale EU-politikere, der bl.a. vil kæmpe for bedre støttemuligheder til den uafhængige, undersøgende journalistik.

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Seneste Medienyt

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere