MediaWatch

EU-kommissær vil nedsætte arbejdsgruppe for falske nyheder

Den nytiltrådte EU-Kommissær for det digitale område har flere initiativer på vej for at undersøge det stigende omfang af falske nyheder, som cirkulerer på internettet.

BRUXELLES - EU's digitale kommissær, Mariya Gabriel, er i gang med at forberede nedsættelsen af en ekspertgruppe, som skal rådgive hende om falske nyheder. Det fortalte hun til en gruppe journalister i sidste uge, skriver Euractiv, og da hun tiltrådte sin stilling i juli, er det en af de første politiske udmeldinger, hun er kommet med.

Ved samme lejlighed fortalte hun, at hun har planer om at lancere en såkaldt offentlig konsultation, som er et værktøj, EU-Kommissionen typisk bruger til at få inputs fra offentligheden om et bestemt område. Alle har adgang til at svare på konsultationen, og ofte vil den blive brugt som inspiration til et kommende arbejde med lovgivning.

Mariya Gabriel har endnu ikke besluttet sig for, hvorvidt hun vil tage initiativ til at skabe EU-lovgivning om falske nyheder. Hun gav dog udtryk for, at hun mener, at onlineplatforme som Facebook og Twitter har en form for ansvar for, hvad deres brugere poster på platformene.

"For mig er det også meget vigtigt at identificere bedste praksis, meget klart at identificere en mekanisme for koordinering og at finde ud af, hvad vi kan gøre som EU. Hvad er vores tilførte værdi til kampen mod fake news," sagde hun.

EU-Kommissionen arbejder i forvejen med at lave tiltag mod hate speech og andet ulovligt indhold på onlineplatforme. Allerede i maj sagde Andrus Ansip, der er vicepræsident for EU-Kommissionen, at den har planer om at lancere nogle krav for, hvornår og hvor hurtigt platformene skal fjerne ulovligt indhold.

Forsiden lige nu

Schibsted henter knap 2 milliarder i nye aktier

Den norske aviskoncern, der bl.a. ejer Aftonbladet, har netop udstedt nye aktier for 2,5 mia. norske kroner. Pengene skal bruges til flere opkøb på rubrikmarkedet, men sendte aktiekursen nedad.

TV 2 varsler højere reklamepriser i 2018

Annoncørerne må se frem til højere reklamepriser på TV 2's flow-kanaler i 2018, varsler TV 2's salgsdirektør. Bureauer forstår udviklingen, men ser TV 2's udmelding som et forhandlingsoplæg.

Seneste Medienyt

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere