MediaWatch

Danske medier åbne for samarbejde mod fake news

DR og en række danske dagblade ser positivt på at lave pendant til norsk samarbejde, hvor statslige og private medier er gået sammen i projekt mod falske nyheder.

Christian Jensen, chefredaktør, Politiken.

Flere danske medier er åbne for et samarbejde, der skal bekæmpe falske nyheder, i stil med det, som Dagbladet, VG og public service-stationen NRK er gået sammen om i Norge i form af websitet faktisk.no. Det skriver Journalisten.

DR, Politiken, Jyllands-Posten, Ekstra Bladet og Berlingske siger alle til Journalisten, at de ser positivt på et samarbejde i Danmark på tværs af private og statslige medier for at bekæmpe de falske nyheder.

"Det er et virkelig spændende initiativ i Norge. Som kvalitetsmedier skal vi gøre alt, hvad vi kan for at bekæmpe falske nyheder. Samarbejdet på tværs af medier og forskellige medietyper er et offensivt træk, som kan skabe forudsætningerne for en mere kvalificeret samfundsdebat," siger Politikens chefredaktør, Christian Jensen, til Journalisten.

Det norske projekt har 8 mio. kr. i finansiering. 2 mio. kr. betales af NRK, mens fonde bidrager med resten. Ulrik Haagerup, DR's nyhedsdirektør, vil ikke udelukke, at DR er klar på en lignende model, men det afhænger af, hvordan samarbejdet eventuelt skal se ud. Ekstra Bladets chefredaktør Poul Madsen foreslår, at politikerne bruger 10 mio. kr. af den samlede mediestøtte til projektet.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Liberale EU-politikere varsler kamp mod fake news

Journalist og europaparlamentariker Morten Løkkegaard har stået i spidsen for den første politik til bekæmpelse af fake news for de liberale EU-politikere, der bl.a. vil kæmpe for bedre støttemuligheder til den uafhængige, undersøgende journalistik.

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Seneste Medienyt

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere