MediaWatch

Svenske public service-medier vil sløjfe værditest

SVT og Sveriges Radio vil have sløjfet ordning, hvor nye tjenester skal forhåndsgodkendes. Det får de private medier i Sverige til at rase.

Det er ikke kun i Danmark, at brugernes vandring over på digitale platforme giver sammenstød mellem public service og private medier.

På den anden side af Øresund har det ført til ophedet debat, efter at de to svenske public service-udbydere SVT og Sveriges Radio vil have sløjfet en slags pendant til den danske værditestordning, den såkaldte förhandsprövningen. Det skriver Resumé.

De to public service-udbydere fremsætter ønsket i et svar til det svenske kulturdepartement i forbindelse med en halvvejsstatus, departementet udarbejder for den nuværende licensperiode.

Her skriver SVT og Sveriges Radio, at det bør det være op til public service-udbyderne selv, hvilke tiltag der skal testes, men tilføjer, at tærsklen for, hvad der skal testes, fortsat skal være høj.

"Opdraget bør, i overensstemmelse med ytringsfrihedsgrundlaget, være positivt udformet, dvs. fokusere på hvad public service skal gøre og ikke forbyde virksomheden at producere forskellige former for indhold," skriver SVT's topchef Hanna Stjärne i skrivelsen.

Private medier raser

SVT og Sveriges Radios planer får de private medier til at rase, skriver Journalisten.se.

"Det skal bemærkes, at modellen med forudgående tilladelse er taget fra England, hvor BBC har den samme forpligtelse, men at den aldrig har været anvendt i Sverige," skriver chefredaktør på den svenske tabloidavis Expressen, Thomas Mattsson, som betegner forslaget som "sprængstof".

Også den svenske pendant til Danske Medier, TU, er imod forslaget. Organisationen mener derimod, at ordningen skal styrkes.

"Det er direkte bemærkelsesværdigt, at de offentlige public servicevirksomheder, i en tid hvor andre medievirksomheder kæmper for deres overlevelse, udnytter sin statsstøttet position til at fordreje konkurrencen," udtaler direktør Jeanette Gustafsdotter.

Ønsker mere frihed

Forslaget om at nedlægge förhandsprövningen er ikke det eneste ønske fra de svenske public service-huse.

Sveriges Radio skriver i sit svar, at man har planer om "nye personaliserede tjenester", "egne individuelle kanaler" og at øge sin tilstedeværelse på de sociale medier.

SVT ønsker foruden at sløjfe förhandsprövningen at få et styrket onlineopdrag. Den øgede frihed skal sikre, at SVT ikke halter efter udviklingen og internationale kæmper såsom Youtube, Facebook og Netflix. Derudover ønsker SVT et mindre detailstyret opdrag.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Liberale EU-politikere varsler kamp mod fake news

Journalist og europaparlamentariker Morten Løkkegaard har stået i spidsen for den første politik til bekæmpelse af fake news for de liberale EU-politikere, der bl.a. vil kæmpe for bedre støttemuligheder til den uafhængige, undersøgende journalistik.

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Seneste Medienyt

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere