MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
POLFOTO_48034410.jpg Foto: Claus Bonnerup/Polfoto/Arkiv

S annoncerede dobbelt så meget som V i valgår

Socialdemokratiet sad tungt på annoncerne i duellen med Venstre om magten sidste år og var samtidig en større annoncør end flere store virksomheder.

AF

Socialdemokratiet var den absolutte største annoncør blandt de politiske partier i valgåret 2015, skriver Berlingske.

I hele 2015 annoncerede Socialdemokratiet dobbelt så meget som Venstre, der indtager andenpladsen, viser tal fra Gallup Adfact. Socialdemokratiet købte annoncer for 75 mio. kr., mens Venstre brugte 37 mio. kr.

På tredje- og fjerdepladsen er Konservative og Liberal Alliance, der brugte hhv. 23,4 og 23,1 mio. kr. på annoncer i 2015. Modsat brugte Enhedslisten kun 1,9 mio. kr. eller godt 40 gange mindre end Socialdemokraterne.

Priserne er såkaldte listepriser og tager derfor ikke højde for rabatordninger og mængderabat.

Socialdemokratiet, som dengang var anført af daværende statsminister Helle Thorning-Schmidt, var samtidig den 21. største annoncør i hele Danmark i 2015. Større end eksempelvis SAS, Yousee og McDonalds, skriver Berlingske.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her