MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
britisk pund penge.jpg

Medicinalfirma ville betale Politiken-journalister for hjælp til omtale

En international medicinalkæmpe har forsøgt at få sundhedsjournalister blandt andet fra Politiken til at deltage i et panel, hvor de vil blive betalt for at hjælpe med at skaffe omtale af et lægemiddelstudie.

AF

Det britiske medicinalfirma GlaxoSmithKline har taget utraditionelle midler i brug i kampen for at skaffe omtale af et nyt lungestudie. Ifølge Politiken har flere udvalgte sundhedsjournalister fra hele Europa modtaget en invitation til at deltage i et media advisory board, der skal hjælpe med at skaffe omtale af lungestudiet Salford Lung Study, når resultaterne skal præsenteres til maj - herunder også Politiken selv, der dog har afslået.

I invitationen hedder det sig, at journalisterne skal komme med "viden, råd og hjælp til at fortælle SLS-historien eksternt. Feedback fra journalisterne vil så blive brugt til at raffinere mediebudskaber og kommunikationsaktiviteter for SLS." De deltagende journalister vil blive fløjet til London til et møde i marts, ligesom GSK vil betale honorar for journalisternes tid. Journalisterne skriver under på en kontrakt med GSK og underlægger sig dermed tavshedsklausul.

"Kunne du forestille dig en Christiansborg-journalist fra Politiken, der samtidig modtager penge fra Venstre for rådgivning af, hvordan partier vil stå sig bedre i medierne? Eller en finansjournalist på DR, der modtager penge for sin rådgivning af Danske Banks topledelse? Nej vel. Jeg har aldrig hørt om sådan en ordning før. Vi skal jo være ubestikkelige som journalister," siger formand for Dansk Journalistforbund, Lars Werge, til Politiken.

Hos GSK forklarer man det utraditionelle tiltag med, at man ikke tidligere har formidlet den type af forsøg, og derfor ønsker journalisternes hjælp til formidlingen.

"Jeg anerkender, at det godt kan opfattes forkert. Mit feedback til hovedkvarteret i London vil være, at i en dansk sammenhæng har det her ikke nogen gang på Jorden," siger Henrik Kastoft, kommunikationschef hos GSK, til avisen.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her