MediaWatch

Ritzaus Bureau køber Scanpix af Berlingske

Ritzaus Bureau sætter sig på en større del af fotomarkedet med overtagelse af billedbureauet Scanpix fra Berlingske Media. Opkøbet følger forårets overtagelse af Polfoto.

Berlingske Media har torsdag indgået en aftale om salg af Scanpix til Ritzaus Bureau A/S.

Ritzau overtager alle Scanpix’ medarbejdere, billedsystemer, alle aftaler med kunder og samarbejdsaftaler med leverandører samt en salgsagentaftale på billederne fra Berlingske Medias billedarkiv.

Overdragelsen af Scanpix sker med virkning fra den 1. januar 2018.

Ritzau købte i april fotobureauet Polfoto og styrker med overtagelsen af Scanpix sin position som mediernes nyhedsbureau, der leverer tekst, lyd og billeder i de formater, som medierne efterspørger.

"Hos Ritzau er bureauvirksomhed kerneforretningen, og i en nyhedstjeneste er tekst og billeder to sider af samme sag," siger Lars Vesterløkke, adm. direktør og chefredaktør.

"Overdragelsen vil styrke billeddækningen – og med et stærkt fokus på kundernes behov, vil det give os bedre muligheder for at finde nye veje og løsninger, der skaber værdi. Overtagelsen giver os mulighed for at udvikle og styrke billedtilbuddet til alle, som har brug for professionelle nyhedsbilleder. Vi vil øge billedudvalget og forbedre tilgængeligheden, både når det gælder arkivbilleder og dækningen af verden i dag," siger Lars Vesterløkke.

I dialog længe

Berlingske Media fortsætter efter frasalget af Scanpix som en af fotobureauets største og vigtigste billedkunder, ligesom Berlingske Media også vil være en vigtig leverandør af billeder til fotobureauet.

"Vi har været meget glade for at have Scanpix i vores portefølje gennem mange år, og vi er lidt vemodige ved, at Scanpix nu ikke skal være en del af Berlingske Media mere," siger Berlingske Medias CFO, Dennis Kilian.

"Vi har i en lang periode været i dialog med Ritzaus Bureau om muligheden for at etablere et stærkt dansk billedbureau. Ved nu at overlade ejerskabet til Ritzau opfylder vi dette ønske og er med til at skabe et stærkt billedbureau, som fortsat kan levere et dybt og bredt produktudvalg."

Parterne har aftalt ikke at offentliggøre vilkårene for overdragelsen.

Tidligere på året købte Ritzaus Bureau Polfoto af JP/Politikens Hus.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Venstre er åbne for at lade ugeaviser få del i mediestøtte

Regeringspartiet holder døren åben for at lade lokale ugeaviser få del i mediestøtten og vil øremærke en del af en ny public service-pulje til den lokale dækning, fortæller medieordfører Britt Bager. Hun kan hverken be- eller afkræfte et udspil om besparelse på 12,5 pct. af DR.

Seneste Medienyt

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere