MediaWatch

Lisbeth Knudsen ser gerne samarbejde om faktatjek

Mandag Morgen, der står bag faktatjekmediet tjekdet.dk, ser positivt på, at flere medier gerne ser et samarbejde om et dansk faktatjeksite. Direktør og chefredaktør Lisbeth Knudsen ser ikke behov for endnu et medie, men vil gerne samarbejde.

DR, Kristeligt Dagblad, Ritzau og TV 2 meddelte onsdag i Politiken, at de er åbne for et dansk samarbejde i stil med det norske faktatjekmedie faktisk.no, der bekæmper falske nyheder, og som blev etableret tidligere i år Dagbladet, VG og public service-stationen NRK.

Tilsvarende har både Berlingske og Jyllands-Posten tidligere givet udtryk for, at det kunne være interessant at samarbejde på tværs af medier om at lukke ned for strømmen af falske historier, der især florerer på sociale medier. Siden udgangen af 2016 har der dog allerede været et faktatjekmedie i Danmark, tjekdet.dk, som Mandag Morgen står bag.

Og ifølge Lisbeth Knudsen, chefredaktør og direktør for Mandag Morgen, ligger det i mediets opdrag, at det gerne indgår samarbejder på tværs af mediehuse. Det fortæller hun i et interview med Mandag Morgen selv, hvor hun inviterer bl.a. Ritzau ind i varmen.

"Det er spændende, at flere medier nu melder sig på banen og gerne vil være med på et fælles faktatjekmedie. Det ligger i vores opdrag for TjekDet, at vi netop gerne indgår i samarbejde med andre, som vi netop allerede har gjort det med DR om projektet "I sandhedens tjeneste". Vi indleder også gerne et samarbejde med Ritzau om at få sendt faktatjekkede historier ud ad den vej," siger Lisbeth Knudsen til Mandag Morgen.

Hun tilføjer, at da tjekdet.dk i april modtog 2,9 mio. støttekroner fra innovationspuljen, blev de øvrige medier desuden inviteret til netop et samarbejde med mediet - derfor ser hun ikke noget behov for at etablere endnu et faktatjekmedie nu.

Flere medier er åbne for norsk faktatjek-model

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Information nedlægger stillinger i sparerunde, Børsen har langt om længe landet ny overenskomst, og MediaWatch har skudt gang i en serie om en række store danske annoncører. Kom med på rundtur i ugen i mediebranchen.

Seneste Web & Mobil

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere