MediaWatch

Vestager: Mediepolitik bør sættes i international kontekst

De internationale aktørers indflydelse på danske medier bør tænkes med, når politikerne forhandler et kommende medieforlig, lyder det fra EU's konkurrencekommissær Margrethe Vestager.

Margrethe Vestager, EU's konkurrencekommissær.

Den danske mediebranches kommercielle markedsvilkår bliver presset fra flere sider af internationale tech-selskaber som Google, Facebook og Amazon og i en så høj grad, at deres dominans bør indgå i overvejelserne i forbindelse med forhandlingerne om et kommende medieforlig, der træder i kraft i slutningen af 2018.

Sådan lyder meldingen fra Margethe Vestager, EU-Kommissionens konkurrencekommissær, i et interview med Mandag Morgen.

Interviewet sker blandt andet i forbindelse med den seneste rapport fra Slots- og Kulturstyrelsen, udarbejdet af Mandag Morgen, CBS og Aalborg Universitet, der handler om globaliseringen af mediebranchen og indflydelsen fra de store tech-selskaber. Ifølge Margrethe Vestager er rapporten vigtig, fordi der i en national mediedebat kan være en tendens til at overse de udefrakommende påvirkninger fra de store internationale aktører. Og det er ikke kun de tabte reklameindtægter, der er truer de danske medier, mener hun.

"Det er ikke kun på annoncemarkedet (at internationale aktørers dominans er et problem, red.). Det er også på indholdsmarkedet, fordi maskinlæring og kunstig intelligens fylder mere og mere, hvilket betyder, at man kan få robotnyheder – også på dansk – som ikke er lavet på en grundkvalificeret måde af uddannede og kritiske journalister," siger Margrethe Vestager til Mandag Morgen.

Selvom EU-Kommissæren ikke har nogen direkte indflydelse på mediepolitikken, opfordrer hun derfor til, at de kommende medieforligsforhandlinger bliver sat i en international kontekst.

Forsiden lige nu

"Vi er pivstolte over DR3"

JULESTAFET 2017. Paradise Papers og Panama Papers var årets store historier, som viser, hvad globalt journalistisk samarbejde kan udrette, mener DR's mediedirektør Henriette Marienlund, der peger på de kommende medieforhandlinger, som værende næste års cliffhanger.

Dagens Byggeri bliver 100 pct. digitalt

Fagudgivelsen Dagens Byggeri, som FBG Medier står bag, bliver lagt om til et rent digitalt foretagende. Sidste trykte udgave af magasinet er netop sendt på gaden.

Seneste Web & Mobil

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere