MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
London YouTube office iw Foto: PR/Google

Youtubere promoverer spiludbydere uden dansk licens

Ni influenter har reklameret for spiludbydere uden dansk spillelicens. Det er i strid med spilleloven, lyder det fra to advokater.

AF

Ni danske youtubere har i videoer fortalt om og linket til spiludbydere, der ikke har licens til at udbyde spil i Danmark. Det fortæller P1-programmet "Efterforskerne".

Det kræver dansk spillelicens at måtte reklamere for spiludbydere herhjemme, og flere af de selskaber, som de ni youtubere ifølge Efterforskerne reklamerer for, har ikke dansk spillelicens. Derfor er der tale om overtrædelse af spilleloven, vurderer to advokater over for Efterforskerne.

Spillemyndigheden fortæller til P1-programmet, at man vil se nærmere på sagen.

"I forhold til overtrædelse af markedsføring på f.eks. en youtubekanal, der kan vi gå ind og vurdere, om det er en overtrædelse. Vi kan i første gang henstille til de personer om at stande øjeblikkeligt. Og så kan vi også lave en politianmeldelse. Og det er også noget, vi vil gøre konkret," siger Torben Ersbøll, kontorchef hos Spillemyndigheden, til Efterforskerne.

Flere af de ni youtubere er mindreårige, og DR har valgt ikke at offentliggøre deres navne.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her