MediaWatch

Youtubere promoverer spiludbydere uden dansk licens

Ni influenter har reklameret for spiludbydere uden dansk spillelicens. Det er i strid med spilleloven, lyder det fra to advokater.

Ni danske youtubere har i videoer fortalt om og linket til spiludbydere, der ikke har licens til at udbyde spil i Danmark. Det fortæller P1-programmet "Efterforskerne".

Det kræver dansk spillelicens at måtte reklamere for spiludbydere herhjemme, og flere af de selskaber, som de ni youtubere ifølge Efterforskerne reklamerer for, har ikke dansk spillelicens. Derfor er der tale om overtrædelse af spilleloven, vurderer to advokater over for Efterforskerne.

Spillemyndigheden fortæller til P1-programmet, at man vil se nærmere på sagen.

"I forhold til overtrædelse af markedsføring på f.eks. en youtubekanal, der kan vi gå ind og vurdere, om det er en overtrædelse. Vi kan i første gang henstille til de personer om at stande øjeblikkeligt. Og så kan vi også lave en politianmeldelse. Og det er også noget, vi vil gøre konkret," siger Torben Ersbøll, kontorchef hos Spillemyndigheden, til Efterforskerne.

Flere af de ni youtubere er mindreårige, og DR har valgt ikke at offentliggøre deres navne.

Forsiden lige nu

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Test din MediaIQ

Har du fulgt ordentligt med i mediebranchen i den seneste uge? Ellers har du chancen for at blive opdateret og testet her - og vinde en iPad.

Seneste Web & Mobil

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere