MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
RITZAU_58143561.jpg Foto: /ritzau/AP/Richard Vogel

GroupM: Facebook og Google vil miste annoncer for millioner

Reklame- og mediebureauet har sænket forventningerne til den digitale annoncevækst i Storbritannien. Det skyldes bl.a. sager om annoncer, der optræder i forbindelse med ekstremistisk indhold.

AF

Et af verdens største reklame- og mediebureauer GroupM forudser, at Facebook og Google vil miste flere hundrede millioner i annonceindtægter i år, efter at flere annoncører har opdaget, at deres annoncer optræder ved siden af hadefuldt indhold. Det skriver The Guardian.

GroupM, som på globalt plan står for annoncekøb på vegne af annoncører for 75 mia. dollars, svarende til mia. kr., har således sænket sine forventninger til den digitale annoncevækst i Storbritannien fra 15 pct. til 11 pct. Nedjusteringen af forventningen skyldes bl.a. er den seneste tids fokus på annoncer, der optræder i forbindelse med ekstremistisk indhold på Youtube.

"Reelt har vi siden maj set en overraskende generel effekt, hvor klienter enten har stoppet deres annoncering eller sat annonceringen på pause inden for dette område," siger Adam Smith, direktør i GroupM.

Hos Googles Youtube, som især har været genstand for kritikken, er enkelte annoncører vendt tilbage, efter at selskabet har opgraderet sin screening-teknologi. Det har betydet, at fem gange så mange videoer end normalt er blevet markedet som usikre for annoncører.

Annoncører som Wal-Mart Stores, J.P. Morgan Chase & Co., Starbucks og AT&T Inc. nægter dog at genoptage samarbejdet med platformen, efter de trak deres annoncer - og dertilhørende pengepunge - i marts.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her