MediaWatch

GroupM: Facebook og Google vil miste annoncer for millioner

Reklame- og mediebureauet har sænket forventningerne til den digitale annoncevækst i Storbritannien. Det skyldes bl.a. sager om annoncer, der optræder i forbindelse med ekstremistisk indhold.

Et af verdens største reklame- og mediebureauer GroupM forudser, at Facebook og Google vil miste flere hundrede millioner i annonceindtægter i år, efter at flere annoncører har opdaget, at deres annoncer optræder ved siden af hadefuldt indhold. Det skriver The Guardian.

GroupM, som på globalt plan står for annoncekøb på vegne af annoncører for 75 mia. dollars, svarende til mia. kr., har således sænket sine forventninger til den digitale annoncevækst i Storbritannien fra 15 pct. til 11 pct. Nedjusteringen af forventningen skyldes bl.a. er den seneste tids fokus på annoncer, der optræder i forbindelse med ekstremistisk indhold på Youtube.

"Reelt har vi siden maj set en overraskende generel effekt, hvor klienter enten har stoppet deres annoncering eller sat annonceringen på pause inden for dette område," siger Adam Smith, direktør i GroupM.

Hos Googles Youtube, som især har været genstand for kritikken, er enkelte annoncører vendt tilbage, efter at selskabet har opgraderet sin screening-teknologi. Det har betydet, at fem gange så mange videoer end normalt er blevet markedet som usikre for annoncører.

Annoncører som Wal-Mart Stores, J.P. Morgan Chase & Co., Starbucks og AT&T Inc. nægter dog at genoptage samarbejdet med platformen, efter de trak deres annoncer - og dertilhørende pengepunge - i marts.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Information nedlægger stillinger i sparerunde, Børsen har langt om længe landet ny overenskomst, og MediaWatch har skudt gang i en serie om en række store danske annoncører. Kom med på rundtur i ugen i mediebranchen.

Seneste Web & Mobil

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere