MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
facebook JEFF CHIU.jpg Foto: Jeff Chiu/AP/Polfoto

Organisationer: Facebook og Google får skattefordele

Techselskaberne svarer ikke skat af deres annonceindtjening på samme måde, som danske medievirksomheder skal. Danske Medier mener, at politikerne bør forholde sig til sagen.

AF

Der hersker en skævhed i beskatningen af nordiske mediehuse og internationale techselskaber, som betyder, at techselskaberne - fuldt lovligt - slipper med at betale betydeligt mindre i skat i de nordiske lande end mediehusene.

Sådan lyder en af konklusionerne i rapporten "Unequal taxation in a digital world – a challenge for the Nordic media industry" af konsulenthuset PwC, som er bestilt af de nordiske brancheorganisationer for private medier, herunder Danske Medier.

"Vi håber, rapporten vil inspirere danske politikere og myndigheder til at forholde sig til problemstillingen. Det er urimeligt, at milliarder af annoncekroner hvert år flyttes ud af landet uden hverken at bidrage til indhold eller i øvrigt beskattes på linje med danske virksomheder, mens danske politikere blot ser passivt til," udtaler Ebbe Dal, adm. direktør i Danske Medier, i en pressemeddelelse.

Et spørgsmål om tilstedeværelse

Rapporten tager afsæt i den digitale økonomi og annonceomsætningen, hvor særligt Facebook og Google har gjort store indhug på de nordiske markeder de seneste år. Ifølge rapporten skal nordiske mediehuse som udgangspunkt betale selskabsskat i de lande, de opererer i. Det betyder, at de skal betale mellem 20 og 24 pct. alt afhængigt af, om det er i Danmark, Sverige eller Norge.

Techselskabernes annonceomsætning er derimod langt hen ad vejen ikke pålagt samme beskatning. Forklaringen er, at selskaberne ofte ikke anses skatteteknisk som værende tilstede i de nordiske lande. De nordiske skattelovgivninger bygger nemlig på, at selskaberne er fysisk tilstede på et marked for at kunne tjene penge der, men med en digital forretning er selskaberne ikke afhængige af at være tilstede på markederne. Og hvis de endelig er, er det ofte kun en mindre del af annonceomsætningen, som går gennem de nordiske lande, lyder det i rapporten.

Rapporten understeger dog, at der intet ulovligt er i måden, som techselskaberne opererer på.

En løsning på skævheden kan ifølge organisationen for økonomisk samarbejde og udvikling (OECD) være at knytte støre dele af de globale aktørers nationale indtægter til deres lokale kontorer, fremgår det af rapporten.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her