MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
POLFOTO_44243347.jpg Foto: Janus Engel/Polfoto/Arkiv

Milliardtab giver Snapchats aktier en mavepuster

Selskabet bag den populære tjeneste præsenterede onsdag et tab på 2,2 mia. dollar for første kvartal.

/ritzau/AFP

Selskabet bag den populære onlinetjeneste Snapchat, Snap Inc., måtte se sine aktier styrtdykke onsdag.

Det skete, efter at Snap Inc. havde præsenteret det første kvartalsregnskab, siden selskabets børsnotering tidligere på året.

Regnskabet var blandt andet skæmmet af et tab på 2,2 mia. dollar - godt 15 mia. kr..

Selskabet skuffede også analytikere ved at præsentere en omsætning på blot 149,6 mio. dollar for årets første tre måneder.

Snapchats aktier faldt med næsten 24 pct. umiddelbart før børsernes lukning onsdag.

Den californiske tjeneste er kendt for sine korte og forsvindende beskeder, som brugerne kan sende til hinanden.

Beskeden brugervækst i 2017

Snap Inc. oplyser, at tjenesten havde 166 mio. brugere ved udgangen af marts. Det er 36 pct. flere end på samme tidspunkt sidste år, men blot 5 pct. flere end ved udgangen af 2016.

Medstifter og administrerende direktør Evan Spiegel siger, at Snapchat arbejder på at forbedre og promovere tjenesten til styresystemet Android.

Det kan ifølge direktøren bane vejen for mere vækst på verdensplan.

"Vi har stadig et stort arbejde foran os, men vi er begejstrede for de store fremskridt, vi har gjort på så kort tid," siger han.

Imens forholder en række kritikere sig mere skeptisk over for Snapchats vækstpotentiale.

Ross Gerber fra investeringsselskabet Gerber Kawasaki skriver på Twitter:

"Snaps brugervækst er næsten nul, og selskabet mister 50 mio. om måneden. Dette er så dårligt drevet. Skynd jer væk. Dette er værre end Twitter."

Eksperter er generelt uenige om udsigterne for Snapchat i fremtiden. Hvor nogle mener, at tjenesten har samme potentiale som giganten Facebook, mener andre, at Snapchats fremtid ser anderledes dyster ud.

Selskabet forsikrer investorerne om, at Snapchat kan generere en massiv omsætning gennem annoncer rettet mod brugerne, der hovedsageligt er mellem 18 og 34 år.

/ritzau/AFP

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her