MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
POLFOTO_33465244.jpg Foto: Daniel Hjorth/Polfoto/Arkiv

Tendens: Medieprofiler går solo med egne brands

Kendte medienavne forsøger i stigende grad at opbygge egne mediebrands uden et etableret mediehus i ryggen.

AF

Listen over kendte værter og journalister, der satser på en karriere som selvstændigt mediebrand uden et veletableret mediehus i ryggen, vokser, skriver Politiken.

I fredags kom det frem, at den tidligere radiovært på det nu lukkede P4-program Café Hack, Søren Dahl, får et nyt radioprogram, som Yousee lægger platform til. Få uger forinden kom det frem, at Anders Lund Madsens og Anders Breinholts egen podcast "Anders og Anders" har fundet en sponsor i filmportalen Blockbuster, der også er en del af TDC. En anden kendt duo med en radiofortid i DR, Esben Bjerre og Peter Falktoft alias Monte Carlo, er også gået solovejen og laver nu bl.a. podcasten 'Her går det godt', som er sponsoreret af Irma.

"Vi ser flere og flere eksempler på personligheder, som tager et opgør med den gamle medieinstitution, hvor de er blevet kendt. Nogen gør det af fri vilje. Andre fordi de ender i en skandale," siger digital analytiker Claus Bülow Christensen, til Politiken.

Inden for den politiske journalistik har Peter Mogensen og Michael Kristiansen for nylig bygget deres egen ekstra udgave af "Mogensen og Kristiansen", som de udgiver på bl.a. Facebook, oven på det kendte TV 2 News-magasin. Også tidligere politisk kommentator for TV 2, Henrik Qvotrup, der i november blev idømt en fængselsstraf for sin rolle i Se og Hør-sagen, har sammen med sin fætter Thomas Qvotrup startet podcasten "Borgen Unplugged".

Han uddyber, at tendensen har rod i den medieteknologiske udvikling, hvor der er blevet flere platforme at nå et bredt publikum på - ikke mindst sociale medier som Facebook. Men kampen om brugernes opmærksomhed er også benhård - og kun de "allerstørste" navne fra underholdningsbranchenkan bevare gennemslagskraften og bygge egne brands op, mener han.
 

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her