MediaWatch

Snapchat-firma er over 200 mia. kr. værd efter børsdebut

I de indledende handler på børsen i New York er Snap Inc.-aktion steget med næsten 50 pct.

Firmaet bag den populære app Snapchat, Snap Inc., har indtil videre haft en forrygende første børsdag.

I de indledende handler på børsen i New York er Snap Inc.-aktiernes værdi steget med næsten 50 pct., skriver nyhedsbureauet Reuters.

Prisen for en aktie var inden børsåbningen sat til 120 kr. Den steg til ca. 180 kr. per aktie efter de første handler.

Selskabets værdiansættelse er dermed steget til op mod 205 mia. kr. mod de ca. 170 mia. kr. ved indgangen til børsintroduktionen.

Forventningerne til Snap Inc.'s introduktion på børsen var blandede, skriver AFP.

Det skyldes blandt andet, at virksomhedens forretningsmodel, som i høj grad bygger på indtægter fra reklamer og som distributionskanal for etablerede medier, er i sin vorden.

Samtidig er det begyndt at gå langsommere med at få nye brugere.

Det får flere analytikere til at skæve mod det sociale medie Twitter, som kun er vokset beskedent, siden det kom på børsen i 2013.

I øjeblikket har Snapchat flere end 158 mio. daglige brugere, der sender 2,5 mia. "snaps" - altså billeder og tekstbeskeder, som forsvinder igen - hver dag.

Og Snapchat er særligt populært hos de unge under 30. En yderst populær målgruppe.

"Det her er et firma, som er ved at ændre kommunikation fundamentalt," siger Debra Williamson fra det amerikanske analysebureau eMarketer til AFP.

"Det gør Snapchat lige så spændende som Facebook, da det blev lanceret. Og det har fat i ungdomsmarkedet, hvilket er kritisk for nye teknologier."

Snapchat blev grundlagt i Californien i 2011 af 28-årige Bobby Murphy og 26-årige Evan Spiegel. Virksomheden har endnu ikke leveret et overskud. I 2016 lød underskuddet på mere end 100 mio. dollar.

/ritzau/

Snapchat værdisættes til trecifret milliardbeløb

Snapchat på overarbejde forud for børsnotering

Discovery og Snapchat indgår samarbejde i USA

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Liberale EU-politikere varsler kamp mod fake news

Journalist og europaparlamentariker Morten Løkkegaard har stået i spidsen for den første politik til bekæmpelse af fake news for de liberale EU-politikere, der bl.a. vil kæmpe for bedre støttemuligheder til den uafhængige, undersøgende journalistik.

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Seneste Web & Mobil

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere