Facebook-videoer fra danske medier afspilles 7,5 mio. gange dagligt

TV 2 Nyhederne topper listen over flest afspillede Facebook-videoer i december og januar foran DR Nyheder og BT.
Foto: PR/Facebook
Foto: PR/Facebook

Danske medier på Facebook havde i december 2016 og januar 2017 i gennemsnit 7,5 mio. videoafspilninger dagligt. Det viser en analyse fra Filip Wallberg, journalistisk lektor på SDU.

For hele den to måneder lange periode løber det op i 463 mio. videoafspilninger på Facebook. Men en afspilning er ikke lig med, at brugerne rent faktisk har set videoerne til ende, pointerer Filip Wallberg.

"En afspilning tæller hos Facebook, når en bruger har set tre sekunder eller mere af en video. Fordi videoerne afspilles automatisk hos langt de fleste, kan det hurtigt blive til mange afspilninger. Så 463 mio. afspilninger er altså ikke lig med, at brugerne har set 463 mio. videoer. Vi kan kun antage, at brugerne har set mindst tre sekunder," skriver Filip Wallberg.

Undersøgelsen viser, at TV 2 Nyhederne topper lister over Facebook-sider fra danske medier med flest videoafspilninger. 74,1 mio. afspilninger blev det til i løbet af de to måneder. På andenpladsen ligger DR Nyheder med 53,7 mio. afspilninger. De efterfølgende pladser indtages af BT, DR1 og TV 2.

Hvis man ser på antal afspilninger pr. video, topper Dagens.dk listen med 217.726 afspilninger pr. video efterfulgt af Facebook-siden for TV 2-programmet "Kurs mod fjerne kyster" og TV 2 Comedy.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også