MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE
Michael Dyrby_TV 2.jpg

Debat: 7 teknologier der vil forandre nyhederne

Virtual reality, chat bots og robotjournalistik sætter dagsordenen for nyhedsmedierne. Her opridser Michael Dyrby syv teknologiske tendenser, der vil præge 2016.

Minchael Dyrby, selvstændig rådgiver i Dyrby & More, producent hos Monday

Køen var lang ved FN-teltet på årets folkemøde. Det er FN ikke vant til. Det var unge mennesker, der stod i kø, og de ville alle opleve den FN producerede 13 minutter lange video i virtual reality.

Her kommer brugeren med til en flygtningelejr i Syrien, og det er så livagtigt, at oplevelsen bliver meget voldsom. Flere af de unge havde tårer i øjnene og en klump i halsen bagefter. Alle var præget af den wauw-oplevelse, som VR altid giver. Det hele kommer tæt på. Man bliver rystet.

Om Michael Dyrby

  • Selvstændig rådgiver i Dyrby & More og producent hos Monday
  • Tidligere nyhedsdirektør for TV 2
Virtual reality er en ny måde at producere journalistik på og de danske medier, der endnu ikke har set det, skal skynde sig at komme i gang.

Gennem de seneste to årtier har digital teknologi totalt forandret journalistikken og givet os nye måder at skabe og forbruge nyheder og information på.

Det er blevet lettere at være forbruger, mere fleksibelt. Det er blevet vanskeligere at være producent, for hele tiden udvikler den digitale teknologi nye muligheder.

Indenfor den seneste uge har Oxford Universitet offentliggjort deres Reuters Digital Report 2016 og Global Editors Network (GEN) har holdt deres årlige møde i Wien. Den digitale udvikling er i centrum for begge organisationer. Med afsæt i GEN, Reuters og flere digitale kommentatorer kommer her syv tendenser, der vil præge 2016:

1. Sociale medier er nyhedsmediet - for nogle

Reuters Institute Digital News Report spørger 50.000 online brugere i 26 lande om deres nyhedsforbrug. Ifølge den bruger mere end halvdelen (51 pct.) sociale medier til at finde, dele og kommentere nyheder. For de unge mellem 18 og 24 år er det den foretrukne nyhedskilde over tv, og det er første gang.

Danske nyhedsbrugere elsker sociale medier og lad os bare sige Facebook. 56 pct. af danske brugere siger, at de mindst en gang om ugen bruger sociale medier. Gruppen, der siger, at facebook er deres hovedkilde til nyheder, er fordoblet på bare et år (til 12 pct.).

Den gode nyhed er, at halvdelen siger, at de kan genkende de forskellige medier på Facebook. Det er mere end i andre lande.

2. Mobil æder det hele - med tekst og video

Måske en gammel nyhed, men der er ikke tegn på, at nyhedsforbruget på mobil falder. I Danmark bruger 60 pct. mobilen til at læse eller se nyheder. Vi er et typisk Apple-land, og derfor er forbruget af apps højt. Android er på vej til at indhente Ios, men Apple-brugere elsker apps og benytter dem ofte til nyheder.

Apps-brugere har i øvrigt højere indkomst og er villige til at betale. Video på mobil fortsætter med at stige, men vi er det land, der ser mindst video.

3. Chat apps - det næste store SoMe

På verdensplan har chat-apps mange og begejstrede brugere. Snapchat har overtaget de helt unge, der ser 100 millioner videoer om dagen, på bekostning af tv. Også Wechat og Whatsapp vokser.

De fleste nyhedsorganisationer har allerede eksperimenteret med Snapchat, men tiden er til at gøre det mere seriøst og kontinuerligt. Endnu er ingen danske medier på Snapchat Discover, hvor den mest kreative journalistik lige nu skabes. Det forlyder, at Facebooks Messenger skal udvikles til nyheder.

4. Chat bots - den næste bro til dialog

Chatterbots, chatrobots eller chat bots er et computerprogram, der er designet, så en digital samtale ser ægte ud. Men det er en robot.

Amerikanske Quartz udkom tidligere på året med et nyhedsbrev, der ligner en samtale via Messenger mellem brugerne og Quartz. Det er levende, og det er anderledes. Mange andre er på vej, og de vil formentlig øge engagementet hos nogle brugere. Ingen danske medier har endnu engageret sig.

5. Robotterne kommer - for at blive

Det er mere end et år siden, at AP annoncerede, at de ville benytte robotter til at skrive mindre journalistiske værker særligt kvartalsregnskaber.

Der er mere på vej, og primært inden for erhvervs- og sportsjournalistikken vil robotter overtage den mere informative del af journalistikken. Kan læserne se forskel: Nej, ifølge tandfonline.com.

6. 360 graders video - det nye stilbillede

Nye og lette kameraløsninger gør det muligt at skyde interaktive 360 grader video. Brugeren får mulighed for selv at styre og følge den optagne scene. Ejendomsmæglerne har brugt det i årevis og nu bruger journalister/fotografer det også på nyheder.

Herhjemme anvender international korrespondent Rasmus Tantholdt altid 360 graders video som supplement til sine tv-reportager fra diverse krigszoner. Både Facebook og Youtube har introduceret muligheden for at se denne type video. Mange andre nyhedsorganisationer vil følge efter og gøre 360 graders video live.

7. Virtual reality - den nye game changer

Vi indledte med en oplevelse fra folkemødet og virtual reality. Det er stadig en ung teknologi, men den udvikler sig hastigt, priserne falder, brugerne elsker det, og Samsung vil det her.

Virtual reality skaber helt nye kunder (de unge) i nyhedsbutikken, men historierne skal fortælles på en helt anden måde end tidligere, fortæller viarbox.com. Derfor vil virtual reality uvægerligt ændre journalistikken.

Wall Street Journal har i dag en fin VR-side, ingen danske medier er endnu gået fuldtonet ind i dette.

Og hvad så?

Der er få forskelle på de globale tendenser og Danmark. Den digitale udvikling går ujævnt, men retningen er den samme. Et sted skiller Danmark sig dog ud: Public service-stationerne DR og TV 2 er de største både på tv og online. Det kan kun britiske BBC matche.

De danske medier virker forberedte. De ved, hvad fremtiden bringer. Reaktionen på de syv tendenser virker derimod langsommelig. Den digitale udvikling er først lige begyndt og vi ved, at en hurtig indsats giver konkurrencefordele.

Kilder: Reuters Digitale Report 2016, DR Medier, GEN, Journalism Practice, Damien Radcliffe

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her