MediaWatch

The Guardian skærper tonen over for adblocker-brugere

Fløjlshandskerne smides, når avisen tester ny fremgangsmåde over for enkelte adblocker-brugere.

Den hæderkronede britiske avis The Guardian vil gå hårdere til værks over for adblocker-brugere, i hvert fald verbalt. Ifølge Digiday vil avisen teste en hårdere tilgang, efter at avisen ellers har praktiseret en mere høflig tone.

"Vi vil sandsynligvis blive hårdere i vores kommunkaktion. Vi vil foretage tests med forskellige former for beskeder, inklusiv hårdere, i en ikke så fjern fremtid," siger Nick Hewat, kommerciel chef for Guardian News and Media, til Digiday.

The Guardian var en af de første aviser i Storbritannien, der valgte at møde læsere med en adblocker installeteret med beskeder om, at annoncer finansierer avisens journalistik. Samtidig har The Guardian ledt brugerne til avisens medlemsside, men det har endnu ikke blokeret brugere, sådan som andre medier har valgt at gøre.

The Guardians udmelding kommer samtidig med, at amerikanske New York Times også er begyndt at iværksætte metoder for at imødegå brugen af adblockere. Forleden blev enkelte brugere på New York Times' hjemmeside for første gang mødt af beskeder, der adresserer brugen af adblockere. Brugerne opfordres til enten at whiteliste New York Times, så annoncer slipper gennem adblocker-softwaren, eller tegne et abonnement på mediet.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Information nedlægger stillinger i sparerunde, Børsen har langt om længe landet ny overenskomst, og MediaWatch har skudt gang i en serie om en række store danske annoncører. Kom med på rundtur i ugen i mediebranchen.

Seneste Web & Mobil

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere