MediaWatch

Udgivere frygter at miste kontrol over indhold

Afgivelse af indhold til store sociale medie-platforme er ifølge flere udgivere den største udfordring for branchen.

Flere af Europas førende medieudgivere ser de store platforme såsom Facebook, Google, Snapchat og Instagram som de største trusler, skriver Digiday.

Digiday afholder i disse dage et udgiverseminar i Bologna i Italien, hvor mediemastodonter såsom BBC, CNN, The Economist, The Guardian og The New York Times deltager. Fra Danmark er Ekstra Bladet og Jubii også med.

Under en session på seminariet blev repræsentanter fra udgiverne bedt om at notere den største, enkeltstående trussel, de står over for, på en seddel. Fra flere lød svaret, at det er afgivelsen af indhold til de store platforme fra tech-virksomhederne, der holder dem vågne om natten.

"Den største udfordring er udgivernes rolle i krigen om platformene: Hvem styrer spillet? Hvem skal være gatekeeper, og hvilke regler gælder? Hvis dit indhold ikke er hos dig selv, er det svært at eje den destination. Udgivere bliver nødt til at se nærmere på, i hvor høj grad de ønsker at være på disse platforme," lyder det fra en af unavngiven udgiver på seminaret.

En anden udgiver, som Digiday heller ikke omtaler navnet på, har noteret "stemmeandel mod de fire store".

"Den nuværende spredning af annonce-tech-selskaber må og skal stoppes. De fire store vil eje infrastruktur, og din forretning er nødt til at have klare strategier for at tjene penge på deres platforme," skriver udgiveren.

Andre nævner branded content, omsætningsfald og apps som de største udfordringer.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Liberale EU-politikere varsler kamp mod fake news

Journalist og europaparlamentariker Morten Løkkegaard har stået i spidsen for den første politik til bekæmpelse af fake news for de liberale EU-politikere, der bl.a. vil kæmpe for bedre støttemuligheder til den uafhængige, undersøgende journalistik.

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Seneste Web & Mobil

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere