MediaWatch

Forsker: Trafiktal vinder indpas på redaktionerne

Distribution er blevet en stadig større og accepteret del af det journalistiske arbejde på netmedier, viser ny rapport.

Rasmus Kleis Nielsen har siden 1.1.2015 været forskningsleder ved Reuters Institute for the Study of Journalism på universitet i Oxford, hvor han kom til fra RUC's Center for Kommunikation og Medier.

Brugen af trafiktal i det redaktionelle arbejde er blevet mere accepteret blandt journalister.

Det er et af resultaterne i en international undersøgelse foretaget af medieforsker og leder af Reuters Institute for the Study of Journalism Oxford Universitet, Rasmus Kleis Nielsen, skriver fagbladet journalisten.dk.

"Der er sket en forandring over tid, hvor journalister, der tidligere var meget skeptiske, nu er ret interesserede i trafiktal," siger Rasmus Kleis Nielsen.

Han uddyber, at det at følge en historie helt til dørs ud til læseren på nettet og tænke i distribution i højere grad er integreret i arbejdet på netmedier som New York Times og BBC. I alt 30 netmedier indgår i rapporten med titlen "Editorial analytics: How news media are developing and using audience data and metrics".

Samtidig sætter medierne flere kræfter af til at styrke indholdsdistributionen for at sikre journalistikkens gennemslagskraft på nettet og ser mere nuanceret på trafikdata. Sidevisninger er langt fra det eneste sigende parameter. Eksempelvis går flere netmedier i dag mere og mere op i tidsforbruget på en artikel frem for antal klik.

I alt beskriver rapporten 17 forskelige snit, der lægges på trafiktal i det redaktionelle arbejde.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Liberale EU-politikere varsler kamp mod fake news

Journalist og europaparlamentariker Morten Løkkegaard har stået i spidsen for den første politik til bekæmpelse af fake news for de liberale EU-politikere, der bl.a. vil kæmpe for bedre støttemuligheder til den uafhængige, undersøgende journalistik.

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Seneste Web & Mobil

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere