MediaWatch Logo Top
Log ind
ANNONCE

Forsker: Trafiktal vinder indpas på redaktionerne

Distribution er blevet en stadig større og accepteret del af det journalistiske arbejde på netmedier, viser ny rapport.

AF
rasmus_kleis_nielsen.jpg Rasmus Kleis Nielsen har siden 1.1.2015 været forskningsleder ved Reuters Institute for the Study of Journalism på universitet i Oxford, hvor han kom til fra RUC's Center for Kommunikation og Medier.

Brugen af trafiktal i det redaktionelle arbejde er blevet mere accepteret blandt journalister.

Det er et af resultaterne i en international undersøgelse foretaget af medieforsker og leder af Reuters Institute for the Study of Journalism Oxford Universitet, Rasmus Kleis Nielsen, skriver fagbladet journalisten.dk.

"Der er sket en forandring over tid, hvor journalister, der tidligere var meget skeptiske, nu er ret interesserede i trafiktal," siger Rasmus Kleis Nielsen.

Han uddyber, at det at følge en historie helt til dørs ud til læseren på nettet og tænke i distribution i højere grad er integreret i arbejdet på netmedier som New York Times og BBC. I alt 30 netmedier indgår i rapporten med titlen "Editorial analytics: How news media are developing and using audience data and metrics".

Samtidig sætter medierne flere kræfter af til at styrke indholdsdistributionen for at sikre journalistikkens gennemslagskraft på nettet og ser mere nuanceret på trafikdata. Sidevisninger er langt fra det eneste sigende parameter. Eksempelvis går flere netmedier i dag mere og mere op i tidsforbruget på en artikel frem for antal klik.

I alt beskriver rapporten 17 forskelige snit, der lægges på trafiktal i det redaktionelle arbejde.

Modtag nyhedsbrev fra MediaWatch gratis
Velkommen til debatten
Når du kommenterer, accepterer du debatreglerne på MediaWatch
Har du spørgsmål? Find svaret her