MediaWatch

Næsten alle netmedier i USA har indført betalingsmure

Størstedelen af de amerikanske medier har indført betalingsmure. De fleste satser på en metered model.

Betalingsmurene er skudt flittigt i vejret på det amerikanske mediemarked de seneste år. Hos næsten alle amerikanske netmedier skal læserne i dag betale for at læse nyheder på nettet. Det viser en undersøgelse fra American Press Institute.

Ifølge undersøgelsen har 77 ud af 98 amerikanske aviser med et oplag på over 50.000 lanceret digitalt abonnement. I 2010 havde kun seks aviser indført betalingsmure.

Betalingsmurenes udformning varierer dog fra avis til avis. 63 pct. har indført en metered model, hvor læserne får et vist antal artikler gratis, mens resten kræver abonnement. 12 pct. af aviserne lader visse typer indhold være gratis og tager betaling for resten, mens tre aviser kræver betaling for alt indholdet. Mediantallet for antallet af gratis artikler hos aviserne er 10.

Ifølge rapporten er det endnu uklart, om betalingsmurene genererer indtægter, som kan kompensere for de tabte indtægter som følge af færre annoncer og færre læsere af de trykte aviser.

"Den potentielle indtægt, der skabes som følge af digitale abonnementer, er i bedste fald grumset," lyder det i rapporten.

Forsiden lige nu

Briefing: Ugen i mediebranchen

Politikens Lokalaviser skal finde ny direktør efter kvaler på det svenske marked, flere medlemmer af Nordjyske Mediers bestyrelse stopper, og støttekroner regnede ned over branchen. Kom med på rundtur i ugens gang i mediebranchen.

Liberale EU-politikere varsler kamp mod fake news

Journalist og europaparlamentariker Morten Løkkegaard har stået i spidsen for den første politik til bekæmpelse af fake news for de liberale EU-politikere, der bl.a. vil kæmpe for bedre støttemuligheder til den uafhængige, undersøgende journalistik.

TV-chefer: #MeToo-debatten er vigtig - men ikke et problem hos os

Der er bred enighed om, at debatten om seksuelle krænkelser og chikane på landets mediearbejdspladser gør indtryk og rejser problematikker i branchen, der skal tages hånd om. Men de færreste mediechefer, MediaWatch har hørt fra, mener, der er et problem på deres arbejdsplads.

Seneste Web & Mobil

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere